Fazer Sverige

Fazer Food Services drar tillbaka kåldolmar från Lantmännen

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2013 20:20 CET

Fazer Food Services drar tillbaka kåldolmar från LantmännenFazer Food Services har valt att dra tillbaka produkten kåldolmar från Lantmännen. Produkten tillverkas för Lantmännen av Familjen Dafgård.

Lantmännen har valt att dra tillbaka denna produkt på grund av att de inte har fått tillräckliga garantier för att den är fri från hästkött. Det finns ännu inte några provsvar som bekräftar förekomsten av hästkött i produkten, och Fazer drar tillbaka den som en ren försiktighetsåtgärd.

- Fazer Food Services använder endast utvalda godkända leverantörer i våra restauranger. Det betyder att vi ställer krav på varje leverantör att de ska följa gällande lagstiftning och att alla produkter ska vara spårbara när det gäller ursprung. Flera av våra leverantörer utför nu utökade kontroller av kött för att säkerställa att innehållsförteckningarna är korrekta, säger Jonny Zackrisson, kvalitetschef, Fazer Food Services i Sverige.

Fazer Food Services strävar efter att laga all mat från grunden och därmed att minimera användningen av halvfabrikat. Vi arbetar systematiskt i inköpsarbetet med att säkerställa råvarornas kvalitet och ursprung. Detta tillsammans med våra leverantörers garantier innebär att vi anser att vi har god kontroll på de råvaror vi använder.

- Vi följer ärendet noga och har kontinuerlig kontakt med våra leverantörer. Om det skulle visa sig att det kan förekomma odeklarerat hästkött i färsprodukter inför vi omedelbart inköps- och serveringsstopp tills att leverantören kan garantera att produkterna är helt fria från hästkött, säger Jonny Zackrisson.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonny Zackrisson, kvalitetschef, Fazer Food Services AB
mail: jonny.zackrisson@fazer.com, mobil: 070-689 20 35

Fazer
Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företaget erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter. Fazer har egen verksamhet i åtta länder och export till mer än 40 länder. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare.

Fazer-koncernen omfattar två affärsområden. Fazer Food Services erbjuder god mat och skräddarsydda lösningar inom contract catering. Till Fazer Brands välkända produkter hör bröd och bakverk, chokladprodukter, kex, sockerkonfektyr och tuggummi. Fazer Cafés & Shops erbjuder konsumenter smakupplevelser i caféer och bageributiker. Fazer-koncernens omsättning var närmare1,6 miljarder euro år 2011 och antalet anställda över 15 000.

I Sverige serverar Fazer Food Services närmare 80 000 måltider dagligen, de flesta under varumärket Amica. Våra cirka 220 enheter finns på företag, skolor och universitet samt inom äldrevården och vi är cirka 1500 anställda. I oktober 2012 deltog Fazer Culinary Team i Olympiade der Köche i Erfurt och förärades med en guldmedalj och en fjärdeplats totalt i tävlingen. Läs mer på www.fazer.se.