Fazer Sverige

Fazer öppnar ny restaurang och konferensanläggning

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2013 09:45 CET

Igår, måndagen den 4 februari, öppnade Fazer Restaurang & Konferens Fleminggatan. Här kommer svensk innovativ husmanskost att serveras direkt av kockarna. Fazer har stort fokus på miljö och därför är 20 procent av alla råvarorna ekologiska. Restaurangen ligger i det K-märkta Trygg-Hansa-huset på Fleminggatan 18 och är öppen för allmänheten.

- All mat som serveras i restaurangen lagas från grunden med 20 procent ekologiska råvaror. Vi bryr oss om miljön och det tar sig bland annat uttryck i att restaurangen arbetar aktivt med såväl kökssvinn som gästsvinn, effektiva beställningssystem som leder till minskade transporter och återvinningsbara take away-förpackningar, säger Åsa Pegelow, marknadsföringsansvarig på Fazer Food Services i Sverige.

Att restaurangen går under varumärket Fazer innebär att maten alltid är lagad från grunden och menyn är säsongsanpassad med innovativa rätter inom traditionella och gröna smaker, samt en stor sallads- och brödbuffé. Servicenivån är hög med flera kockar och en stor serveringspersonal. Niclas Melin, en av medlemmarna i Fazer Culinary Team som vann ett guld i Olympiade der Köche i Erfurt i oktober 2012, är med vid uppstarten för att tillsammans med restaurangchef Johan Fagerström och kökschef Martin Vangenmalm kvalitetssäkra mat och servering.

- Vi är duktiga på att laga mat och har höga ambitioner vad gäller lunchen. Jag är övertygad om att vi kommer erbjuda gästerna smakupplevelser här varje dag, säger Niclas Melin, kock och medlem i Fazer Culinary Team.

Matsalen, i 1970-talets arkitektur, har renoverats med hänsyn till det tidstypiska. Grundmaterial som betong och tegel har bibehållits, bland annat med ett nytt golv som ser ut som betong, men som är mjukare att gå på. Möbler i ljust trä ger rummet en modern känsla i nordiskt manér. Lokalen är även anpassad för större lunchsällskap, där en del av restaurangen går att skärma av för att ge flera chambre separées.

Förutom lunchrestaurangen driver Fazer även en konferensanläggning i samma byggnad med en hörsal för 200 personer och sex konferenslokaler för 6-60 personer. Matsalen finns även tillgänglig för olika arrangemang som kickoffer och middagar för företag och privatpersoner.

Fazer Restaurang & Konferens Fleminggatan
Adress: Fleminggatan 18, Stockholm

Öppettider lunchrestaurangen: måndag - fredag klockan 11.00-13.30
Kapacitet: Drygt 400 platser ger ca 1000 personer möjligheten att äta lunch här varje dag.

Meny: svensk, innovativ husmanskost. Första veckans meny finns i bifogat dokument.
Lunchpris: 90 kr. Öppningserbjudande finns på fazer.se/fleminggatan

För mer information, vänligen kontakta:
Åsa Pegelow, marknadsföringsansvarig, Fazer Food Services AB
Tel 0702 54 86 91, asa.pegelow@fazer.com

Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör, Fazer i Sverige
Tel 0702 02 62 25, sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Fazer
Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företaget erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter. Fazer har egen verksamhet i åtta länder och export till mer än 40 länder. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare.

Fazer-koncernen omfattar två affärsområden. Fazer Food Services erbjuder god mat och skräddarsydda lösningar inom contract catering. Till Fazer Brands välkända produkter hör bröd och bakverk, chokladprodukter, kex, sockerkonfektyr och tuggummi. Fazer Cafés & Shops erbjuder konsumenter smakupplevelser i caféer och bageributiker. Fazer-koncernens omsättning var närmare1,6 miljarder euro år 2011 och antalet anställda över 15 000.

Fazer Food Services är ledande inom måltidstjänster i Norden. I Sverige serverar Fazer Food Services närmare 80 000 måltider dagligen, de flesta under varumärket Amica. Från 2013 bedrivs restauranger även under varumärket Fazer. Våra cirka 220 enheter finns på företag, skolor och universitet samt inom äldrevården och vi är cirka 1500 anställda. I oktober 2012 deltog Fazer Culinary Team i Olympiade der Köche i Erfurt och förärades med en guldmedalj och en fjärdeplats totalt i tävlingen. Läs mer på www.fazer.se.