Fazer Konfektyr Service AB

Fazers första nya restaurangkoncept lanseras i Jumbo

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2005 09:29 CEST

Fritt för publicering
26.10.2005 kl. 10.00

Fazer lanserar i köpcentret Jumbos utbyggnad i Vanda i Finland ett nytt restaurangkoncept - smakupplevelser för alla sinnen. Fazer-koncernens mål är att utnyttja det starka varumärket Fazer i större skala och öka andelen tjänster som marknadsförs under varumärket. Det nya Fazer-restaurangkonceptet är ett led i denna strategi.

Ett av Fazer-koncernens strategiska mål är att öka omsättningen av tjänster och produkter som marknadsförs under Fazer-varumärket. På Fazer Amica arbetar man med att utveckla nya Fazer-servicekoncept. Den nu öppnade café-restaurangen är det första resultatet av detta utvecklingsarbete.

"Fazer-restaurangen som idag öppnas i utbyggnaden av shoppingcentret Jumbo representerar nytänkande i vår verksamhet. En annan ny Fazer-restaurang öppnas inom kort i business park Lyckan i Stockholm", fortsätter Andersen.

"Vi kommer att samla erfarenheter från den här Fazer-restaurangen innan vi går vidare. Vi är övertygade om att det finns en efterfrågan för restaurangkonceptet även i andra shoppingcenter och motsvarande miljöer, där kunder, produkter och service möts på ett nytt sätt", konstaterar Andersen.

För hela familjen

Shoppingcentret Jumbo i Vanda erbjuder sina kunder en ny europeisk shopping- och restaurangkultur. Smakupplevelser för alla sinnen, Fazer Café & Restaurant, ligger i shoppingcentrets översta våning intill Stockmanns varuhus.

Läcker mat samt vänlig och smidig betjäning är kännetecknande för restaurangen. Fazers restaurang bjuder på en otvungen och trivsam miljö, där man gärna kopplar av. Det rikliga sätt som maten presenteras på bjuder på smakupplevelse för alla sinnen.

Jumbo är hela familjens shoppingcentrum och Fazer är en restaurang för alla. För de yngsta kunderna har vi byggt en egen barnens värld, där tiden inte blir lång.

Ät gott då du shoppar

Fazer-restaurangen är en värld med många smaker. Råvarorna är färska och tillreds enligt kundens önskemål. Kunden kan antingen välja sin portion själv eller fråga kockarna om råd. På Fazer serveras fräscha sallader och fyllda smörgåsar. Det finns en egen disk för vänner av wokade rätter och pasta. Grillen serverar små och större à la carte-portioner. Därtill serveras smaklig husmanskost, olika slags soppor och husets eget, nybakade bröd. Dessertdisken är fylld av frukt- och chokladdelikatesser samt olika slags nektar och bakverk.

Fazers cafésortiment lockar. I det rikliga utbudet ingår förutom kaffe- och chokladdrycker, te och kakao också läskedrycker, färskpressad juice och yoghurtdrycker. Läckra smörgåsar och doftande, färska bakverk direkt ur egen ugn smakar härligt tillsammans med en god dryck. I caféet kan man också njuta av ett glas vin, en kall öl eller något annat gott att dricka. Glassdisken Candy & Ice lockar också med ett rikligt sortiment läckerheter.

Smakliga måltider att ta med sig hem

Om man inte har tid eller hellre vill äta hemma, kan man köpa med sig av allt. I sortimentet ingår också färskt bröd och nybakade bakverk. En särskild take away-disk erbjuder dessutom förpackade sallader, smörgåsar och säsongvaror - smaklig husmanskost samt många olika delikatesser att bjuda gästerna på. Kryddor, kryddsåser och kökstillbehör finns på egna hyllor.

På Fazers kan man fritt komponera sin egen måltid, ta med sig hem eller avnjuta i restaurangen.

Ytterligare information:

Fazer Amica, VD Teija Andersen, tel. 0400 507 241
Fazer Amica, direktör Aila Dorsén, tel. 0500 794 168
Fazer Amica, marknadsföringsdirektör Maritta Iso-Aho, tel. 040 544 3123

Fazer-koncernen
Fazer-koncernen fick sin början när familjeföretaget Fazer grundades år 1891. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster, bageriprodukter och konfektyr och har affärsverksamhet i nio länder. Verksamheten baserar sig på kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete. Till koncernen hör tre divisioner: Fazer Amica, Fazer Bageri och Candyking, som erbjuder smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer Amica är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och Baltikum med uppgift att erbjuda god mat och kundanpassade servicelösningar. Företaget verkar i Norden, Estland och Lettland. Fazer Bageri tillverkar färska och läckra bageriprodukter i Finland, Sverige, Ryssland, Estland, Lettland och Litauen. Candyking är en föregångare inom lösgodisbranschen och marknadsledare i Norden och Storbritannien. Fazers viktigaste intressebolag är Nordens största choklad- och sockerkonfektyrbolag Cloetta Fazer. Fazer-koncernens omsättning år 2004 var 916 miljoner euro. Koncernens personal omfattar 14 000 anställda.

www.fazergroup.com