SRTS AB

Febersjuk John Bryant-Meisner räddar värdefulla poäng

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2013 17:57 CEST

John Bryant-Meisner stod för en sann kämpainsats vid helgens ATS Formula 3 Cup-tävlingar på EuroSpeedway Lausitz, när han trots feber och ihärdigt illamående lyckades säkra värdefulla poäng på vad som anses vara kalenderns fysiskt mest påfrestande bana.

Bryant-Meisner, som under 2013 gör comeback till motorsporten efter förra årets otäcka krasch under ett test i England, kvalade in som sexa till helgens första race och behöll samma position in över mållinjen; ett resultat han sedan följde upp med en femteplats i lördagseftermiddagens andra heat. Den 18-årige Performance Racing-föraren öppnade starkt i båda loppen, men tappade sedan gradvis mark i takt med att febern tog överhanden.

I söndagens avslutande race tog Bryant-Meisner målflagg som sjua. 18-åringen lämnar helgens tävlingar på femte plats i den sammanlagda ATS Formula 3 Cup-tabellen.

– Det har varit riktigt, riktigt jobbigt den här helgen – timingen kunde inte ha varit sämre, säger John Bryant-Meisner. EuroSpeedway Lausitz går i vänstervarv och är tillräckligt ansträngande utan feber, och jag fick verkligen kämpa på allvar för att bara ta bilen i mål. Jag kände hur kraften gick ur mig redan efter tre-fyra varv, men innan dess – så länge jag orkade köra på gränsen – var farten riktigt bra. Det var samma sak i alla tre racen, och jag förstod ganska tidigt under helgen att jag skulle få sikta in mig på att helt enkelt försöka rädda så många poäng som möjligt. Ett stort tack till teamet som har gjort allt för att underlätta för mig; det har verkligen uppskattats. Förhoppningsvis är jag i bättre form nästa gång, och en sak är helt säker – jag längtar tillbaka till pallen…

Sommarens intåg i Europa innebär att ATS Formula 3 Cup nu går in i ett längre semesteruppehåll. Nästa deltävling körs på Nürburgring den 2-4 augusti.

John Bryant-Meisner, 18 år från Danderyd i Stockholm, inledde sin racingkarriär i karting vid nio års ålder. Inför säsongen 2010 tog han klivet in på formelbilsarenan i det svenska och nordeuropeiska Formel Renault-mästerskapet, innan han ett år senare vände blickarna mot Europa och en kombinerad satsning på Formula Renault 2.0 Eurocup och Northern European Cup (NEC).

2012 debuterade Bryant-Meisner i Formel 3 – en av de viktigaste klasserna på vägen mot Formel 1 – när han skrev på för det svenska teamet Performance Racing i tyska ATS Formula 3 Cup, men tvingades att avbryta säsongen i förtid efter en allvarlig krasch under ett test på Rockingham-banan i England. Efter en intensiv rehabiliteringsperiod återvände John sensationellt till sittbrunnen i tid till de avslutande vintertesterna i Spanien bara sju månader senare, och toppade direkt resultatlistan.

Under säsongen 2013 gör Bryant-Meisner comeback i ATS Formula 3 Cup – på nytt som en av förarna i Performance Racing. John Bryant-Meisner ingår i svenska racinglandslaget och stöttas av det brittiska managementbolaget ADD Motorsports.