Ticket2.com

Februari - konsertbiljetternas månad

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2017 16:14 CET

Hur kommer det sig att februari är den stora månaden för biljettsläpp till världsstjärnornas konserter i Sverige?

I en undersökning som Ticket2.com har gjort kunde de konstatera att med start under 2010 har februari alltid varit den mest populära månaden att släppa biljetter på. 2017 är inget undantag med biljettsläpp för artister så som Lady Gaga,Celine Dion, Ed Sheeran, John Mayer och Kiss.

Är det så att vi svenskar suktar så mycket efter nöje och konserter efter fattigmånaden januari så att det är värt att riskera att konkurrera ut varandra under februari eller är det snarare så att det är lättare för arrangörerna att samla allt under en och samma månad istället för att sprida ut det?

- Vi vet inte riktigt varför konsertarrangörerna de senaste sju åren har valt februari som en bra månad att släppa biljetter till olika evenemang på. Det enda vi kan konstatera är att det är en stor spridning på konsertdatumen för de biljetter som släpps nu. T ex spelar ju Ed Sheeran den 30 mars och Lady Gaga först den 23 oktober, säger Erik Olsson Mörk, VD på Ticket2.

Victor Hjalmarsson, Marketing & Sales Manager på Ticket2, lägger till:

- Jag skulle nog påstå att de flesta vill ha något att längta till och februari är första månaden efter jul som man har råd att köpa vad som idag är ganska dyra konsertbiljetter till de största artisterna.

Då återstår att se om trenden kommer att hålla i sig även under 2018, men allt pekar åt det hållet.

Ticket2.com är Nordens största marknadsplats för biljetter. Sedan 2006 har Ticket2.com förmedlat evenemangsbiljetter till över 85.000 nöjda kunder. Verksamheten har kontor i centrala Stockholm och kundtjänsten är öppen vardagar mellan kl 09.00 – 17.00.