Mike Florette Production

Feedback är vår vikigaste kompass

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2012 14:51 CEST

Feedback är vår kompass när vi navigerar genom tillvaron. Du kan bidra genom att medvetet använda meningsfull feedback som ger den återkoppling som behövs för att reglera olika processer. På jobbet kallas det om professionell feedback. MF Företagsutveckling utbildar morgondagens chefer och ledare med hjälp av modern hjärnforskning.

–Psykologisk forskning visar att feedback i kombination med andra processer ger effekt. Studier visar att målsättning är en viktig faktor att kombinera med feedback, säger Mike Florette VD på MF Företagsutveckling.

Mike berättar en episod från sitt eget liv:

–Jag satt med min fru på restaurang Tures i Stockholm och vid bordet bredvid oss satt två kvinnor och en man. Den ena kvinnan beskrev mannen för den andra kvinnan:
Kvinnan: ”Du vet Lasse är så tydlig och rak.”
Mannen(Lasse): ”Jag säger bara som det är, men folk inte tål höra sanningen.”
Lasses attityd är vanlig, han gör en dygd av att säga vad som helst, när som helst och till vem som helst. Det kallas inte feedback, det kallas att vara plump. Att opåkallat säga rakt ut vad man tycker och tänker om en annan människa är oförskämt och i de flesta fall destruktivt. Att vara rak kräver mottagarens uttalade tillåtelse att vara det.

Människor i arbetslivet behöver reflektera över hur hjärnan fungerar med feedback, får du kritik utsöndras kortisol i binjurarna det gör dig stridsberedd istället för kreativ och lösningsfokuserad. Hjärnforskaren Giacomo Rizzolatti upptäckte spegelneuronerna i hjärnan och det visade att de hjärncellerna aktiveras mer och positivt av samarbete och mindre och negativt av konkurrens och kritik, fortsätter Mike.

Samverkan är nyckelordet när det gäller professionell feedback. Mike Florette delar med sig av ett enkelt trick: vill du bidra med feedback måste du utgå ifrån den andra personens behov det vet alla bra idrottstränare, ledare och chefer. Det är först när du ställer dina egna behov åt sidan som du är förmögen att ge en annan människa meningsfull feedback.

Tips för att ge och ta emot feedback på ett uppbyggande sätt:

1. Vad är ditt motiv för att ge feedback?

2. När du får feedback, tänk på att det är en persons åsikter, det finns fler perspektiv.

3. Använd Jag-budskap. ”JAG upplever att...” ”JAG ser att...” istället för att säga ”DU gör alltid...” det minskar risken för att den andra går i försvar och därigenom blockerar processen.

4. Fråga om den andra personen vill ha feedback.

5. Feedback är återkoppling för reglering av en process så vad är ditt mål?

Mike Florette företagsutveckling
Vår drivkraft är att bidra till andras framgång och utveckling. Vi vill få företag att bli välmående, få medarbetare att bli engagerade och utifrån kundens perspektiv hjälpa företag att skapa samarbetsvilliga team för att nå optimala lösningar. Vi vill få er att prioritera kunden samtidigt som medarbetare stimuleras och utvecklas i processen.

Vi jobbar med:

•Skapa samarbete-Nå mål!