Moderaterna

Fel att tvinga mackar sälja minst ett förnybart drivmedel

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2005 15:29 CEST

- Regeringen har beslutat att med enbart miljöpartiet som stöd, föreslå en ny lag som gör stora bränslesäljare skyldiga till att sälja minst ett förnybart drivmedel.

- Transporter är en viktig förutsättning för människor att ta sig till och från arbete, vänner och för att klara vardagens bestyr. För att att klara mål om ren luft och att minska klimatpåverkande utsläpp är det ändå viktigt att tekniken utvecklas. Med regeringens förslag ser jag en fara i att enbart etanol kommer att gynnas och risk finns att biogas, gas och andra bränslen missgynnas.

Det säger den moderata riksdagsledamoten och ordföranden för riksdagens miljö- och jordbruksutskott Catharina Elmsäter-Svärd.

- Vägverket ska göras till central tillsynsmyndighet för den nya lagen. Med tanke på den hittills njugga inställningen från just Vägverket när det gäller möjlighet för bränslestationer som redan erbjuder alternativ att få skylta om detta - borde snarare det ha prioriterats.