Aggressive Development AB

FEL börjar säljas digitalt i iPad och iPhone

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2011 13:56 CET

FEL Förlag och Aggressive Development AB skriver avtal om digital publicering, försäljning och distribution av tidskrifter och magasin. Genom tidningsaffären Qiozk finns FEL till försäljning i både iPhone och iPad till tiotusentals användare.

FEL Förlags skriftserie heter kort och gott FEL och ges ut löpande två gånger om året. Ett vårnummer och ett höstnummer. Huvudmotivet bakom skriften är att få till stånd ett publiceringsorgan som utan hänsyn till lönsamheten främjar tankens, skapandets och arbetandets incitament för sin egen skull. Vilket betyder att motiven bakom allt arbete som går in i FEL uteslutande är andra än de i övrigt dominerande ekonomiska. Redaktionen headhuntar en stor del av de texter, fotografier, tavlor och bilder som fyller skriften, men tar även emot spontant inskickat material. Formatet är pseudoöppet och saknar för det mesta redaktionellt stoff såsom ledare, förord och andra underlättande manövrar som fjärmar läsaren från det råa materialet. När svenskläraren och mediekonsulten talar om “läsarservice” gör vi motstånd med hjälp av ryska formalister och främmandegörande special effects såsom osammanhang och tvära genrebrott, fullständig medverkandelista och textackreditering först på slutet, ingen sidnumrering med mera. Upplagan är liten, innehållet kaleidoskopiskt, exprimentiellt och framför allt onyttigt. Vi omfamnar spretigheten och ser den som en estetisk effekt. Vi känner lite extra för texter som är kropp, det vill säga texter som inte skulle bli publicerade i ett sammanhang där alla texter förväntas hålla en viss konsekvent kvalité (fria från klyschor, rättstavade, unika, drivande, “proffsiga”, intressanta eller till eftertanke manande). Högstadiepoesi är inget skälsord för oss, inte heller snusk eller religion. Vi blandar frisk mellan poeter, akademiker, filosofer, amatörer och sabbotörer.

"Vi är mycket glada att FEL vill vara med i Qiozk-familjen" säger Olof Thorén, en av Aggressive Developments grundare.

Om Qiozk

Qiozk är en digital tidningsaffär för månads- och veckotidskrifter. Qiozk finns redan till både iPod, iPhone och iPad. Tiotusentals användare har laddat ner den kostnadsfria appen från AppStore. Ladda ner appen från http://www.qiozk.com/paper/fel

Tidningsförlag kan enkelt gå med i Qiozk. På bara några dagar kan förlagets titlar finnas till försäljning. Anmäl intresse på http://www.qiozk.com/publisher/

Aggressive Development utvecklar mobila applikation på den svenska och internationella marknaden. Vi gör både egna små mästerverk och hjälper andra att förverkliga sina appidéer. Vårt mest sålda program Tagut som hittar närmaste bankomat i hela Sverige har sålts till över 10 000 iPhone-användare. Aggressive Development grundades i februari 2009 av Olof Thorén och Klas Petersson.