LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Felix König ny ordförande för LSU - Sveriges Ungdomsorganisationer

Pressmeddelande   •   Nov 19, 2011 15:17 CET

På LSU:s årsmöte, idag den 19 november, beslutade LSU:s medlemsorganisationer att välja Felix König till ny ordförande för LSU.

- Sveriges ungdomsorganisationer är en samhällsförändrande kraft, men har också en betydligt större potential att påverka samhället än vad vi gör idag. LSU ska arbeta för starkare ungdomsorganisationer som tar mer plats i samhällsdebatten, säger Felix König.

Felix König är 25 år och uppvuxen i Jönköping, men bor i Stockholm sedan några år. Han har varit vice ordförande i LSU under 2011, och varit tidigare varit ordförande i RFSL Ungdom och representerat LSU i FN:s generalförsamling 2010. Felix studerar just nu företagsekonomi på Stockholms Universitet. Han nominerades till ordförandeposten av RFSL Ungdom.

- Vi har många viktiga frågor framför oss som påverkar ungdomsorganisationers ställning i Sverige. Vi ska påverka den kommande ungdomspolitiska propositionen, finansieringen av det unga civilsamhället, men också påverka internationella processer som är viktiga för världens, och inte bara Sveriges, unga, avslutar LSU:s tillträdande ordförande Felix König.

Felix tillträder som ordförande vid årsskiftet 2011/2012, och efterträder Seher Yilmaz som lett LSU under två år.

Felix König

Tillträdande ordförande, LSU

felix.konig@lsu.se

Moa Wallgård

Generalsekreterare, LSU

moa.wallgard@lsu.se

Olle Svahn

Projektledare, LSU

olle.svahn@lsu.se

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 76 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet. Följ LSU:s arbete på Facebook och Twitter.