Chalmers Innovation

Fem bolag från Chalmers Innovationsystem på Almis Big 29-lista över framtidens företag.

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2013 15:38 CET

BIG29 är en lista som tagits fram av Almi som består av spännande bolag med en stor tillväxtkraft. 5 av de här 29 bolagen kommer från Chalmers innovationssystem. Avinode, Mindmancer, Oxeon, Vehco samt System OK/Sonic.

Avinode: Bokningssystem för kortdistans affärsflyg.

Mindmancer: Intelligent övervakningssystem

Oxeon: Producerar och marknadsför patenterat vävt armeringsmaterial av kolfiber.

Vehco: Integrerad utrustning och programvara för hantering av tunga och lätta kommersiella fordon.

System OK/Sonic: Utvecklat ett återställningssystem och media backup.

”Vi tycker att det är viktigt att fånga upp intressanta idéer och individer samtidigt som det är viktigt att skapa goda förutsättningar för dessa att utvecklas. Det är mycket glädjande att de fem bolag har i någon form ursprung i Chalmers och vi är mycket stolta över att bolagen har utvecklats inom Chalmers innovationssystemet”. Säger Andrzej Brud, VD Chalmers Innovation.

”Att Chalmers står sig väldigt väl i den här rankingen är superkul och är ytterligare ett steg på vägen för att visa på att vi är ett innovativt universitet. Vi kommer fortsätta jobba i de tidiga faserna med att kombinera bra idéer med entreprenörskraft för att skapa förändring! Vi tror att det bidrar till Chalmers vision om att vara ett attraktivt universitet.” Säger Linnéa Lindau, VD Encubator.

More about Chalmers InnovationChalmers Innovation identifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 115 företag. Utvärderat 2 500 idéer. Företagen hade under 2011 en total omsättning på 558 miljoner kronor och 406 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,5 miljarder kronor i dessa bolag. De här resultaten gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation är utvald att ingå i regionala samt nationella inkubatorsatsningar från Innovationsbron och Västra Götalandsregionen.

Chalmers Innovation is supported by the EU Competitiveness and Innovation Framework Programme (CIP)