Ljuskultur

Fem finalister i årets upplaga av tävlingen Svenska Ljuspriset

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 08:55 CEST

Svenska Ljuspriset är en årlig tävling, som uppmärksammar de mest intressanta ljusprojekten som genomförts i Sverige under det gångna året. Det är fem projekt som har tagit sig till finalen i år. Finalisterna representerar olika typer av projekt där ljus och belysning på ett föredömligt sätt använts för att skapa en god visuell miljö. Ljuset ska förstärka anläggningens funktion och lyfta fram dess arkitektur. Energieffektivitet genom utnyttjande av den moderna belysningstekniken är ytterligare ett kriterium som tävlingsjuryn lagt stor vikt på. Tävlingen arrangeras för 17:e året i rad i år och vinnaren koras vid en prisutdelning den 7 oktober i Stockholm.

De nominerade projekten är (i bokstavsordning):

AE-hallen på Stockholmsmässan i Älvsjö

AE-hallen är Stockholmsmässans nya hall med 11 000 kvm utställnings- och entréytor i Älvsjö utanför Stockholm. Arkitektens vision var att ge Stockholmsmässan en tillbyggnad som i sin utformning anknyter till mässans tidigare tillbyggnader; tydliga material och gester och en synlighet och annonsverkan som skapas med en medveten användning av ljussättning.

Beställare: Mässfastigheter AB. Elansvarig: Tommy Stålberg
Belysningsplanerare: Leif Igelström Ljusplanering
Arkitekt: Rosenbergs arkitekter genom Alessandro Ripellino
El-konsult: MIAB genom Mikael Lemon
Elinstallatör: K4 Elektriska genom Göran Ahlbin

KISP, Karolinska Institutet Science Park i Solna
Byggnaderna för KISP består av laboratorier och kontor för forskning och har kommit till för att kunna erbjuda en attraktiv och kreativ laboratoriemiljö i nära anslutning till den akademiska forskningen och utbildningen. Ljusplanerarens vision här var att skapa en synergonomisk belysning, som harmonierar med byggnadernas mycket speciella arkitektur.

Beställare och förvaltare:Akademiska Hus, Tommy Stjernfeldt
Hyresgäst:Biovitrum, Rikard Becker
Belysningsplanerare: EnergoRetea, Susanne Strömberg
Arkitekt: FFNS Arkitekter Jon Tvedt och Peter Lindberg
Inredningsarkitekt: Reflex Arkitekter Maria Rudberg
Elkonsult: EnergoRetea, Stefan Söderström
Elinstallatör: Ohmegi Elektro, Lars Aller

Matildelund förskola i Kumla
Matildelund är en nybyggd förskola som inrymmer motsvarande fyra avdelningar för upp till 80 barn i åldrarna 1-5. Visionen är att påvisa det ”lönsamma” i genomtänkta satsningar på belysningen i förskolor. Att en genomtänkt och varierad belysning hör till det som ger störst ”utdelning” per krona. Med utdelning avses tydliga resultat i form av en tilltalande miljö som bidrar till en positiv atmosfär i förskolan och som samverkar med pedagogiken.

Beställare: Hans Nilsson, projektledare Kumla kommun
Belysningsplanerare: Jonas Kjellander, Sweco Architects AB
Arkitekt: Jonas Kjellander, Sweco Architects AB
Elkonsult: Per Ingvarsson, GMKI Elkonsult AB
Elinstallatör: Peter Staaf, Telectromontage AB

Välinge Innovation i Viken
Välinge Innovation AB's lokaler omfattar en stor kontorsdel och verksamheter för forskning, utveckling och materialutveckling av golvsystem. Då företaget sysslar med forskning och produktutveckling var beställaren angelägen att om att ljusdesignen – liksom företagets produkter – skulle vara innovativ, funktionell och estetiskt tilltalande.

Beställare: Välinge Innovation
Ljusdesign:
Publika delar: Jim Collin, WSP Ljusdesign
Icke-publika delar: Nicklas Berndtsson och Lennart Green, WSP Elteknik
Arkitekt: Bengt Månsson, Arkitektlaget Skåne AB
Elkonsult: Nicklas Berndtsson, Mikael Kjellberg och Lennar Green, WSP Elteknik
Elinstallatör: Prenad El i Helsingborg

Västra Eriksberg i Göteborg, bockkranen, kajer och gångbro
Belysningsanläggningen omfattar exteriöra publika ytor, såsom kajer, bryggor, gångbro, torg och bockkran i Västra Eriksberg. Ett historiskt varvsområde, som under de senare åren förvandlats till ett bostadsområde. Ljusdesigners uppgift var att skapa en varm och välkomnande miljö, där människor känner sig trygga samtidigt som det ska finnas en inspirerande dimension och knyta an till områdets historia.

Beställare: Älvstranden Utveckling AB
Ljusdesign: Ljusarkitektur AB
Ansvarig ljusdesigner: Kai Piippo, Ljusdesigner, PLDA
Projektledande ljusdesigner: Deike Canzler, Ljusdesigner MSc (kranen)                                            Lina Färje, Ljusdesigner/Arkitekt SAR/MSA (kajer och bro)
Arkitekt: Nyréns Arkitektkontor
Elkonsult:
Bockkranen: ELK
Kajer: Rejlers
Bro: Belpro
Elinstallatör:
Bockkranen: Emil Lundgren AB
Kajer: Bohusläns Elektriska AB
Bryggor: Vägbelysning i Sverige AB
Bro: Actemium

Vinnaren av årets upplaga av Svenska Ljuspriset koras vid en prisutdelning i samband med Belysningsbranschens årliga branschdag Ljusdagen den 7 oktober på Hotel Courtyard Marriot i Stockholm.

För ytterligare information och anmälan till prisutdelning:
Mervi Rokka, Ljuskultur
Telefon: 08 566 36 706, Mobil: 070 211 45 41 E-post: mervi.rokka@ljuskultur.se

-----------------------------------------------------------------------------------------
Fakta om tävlingen:
Svenska Ljuspriset är en årlig tävling arrangerad av de tre belysningssällskapen: Sydsvenska, Västsvenska och Svenska Belysningssällskapet tillsammans med tidningen Ljuskultur. Tävlingen syftar till att uppmärksamma den höga nivån av ljusplanering i Sverige. Juryn bedömer såväl visuella, estetiska, funktionella, tekniska, som driftsekonomiska aspekter och vill lyfta fram projekt eller delar av projekt som har intressanta kvaliteter vad gäller tekniska lösningar, gestaltning, brukaraspekter eller driftsekonomi. I årets upplaga, som är den 17:e i rad, tävlar belysningsanläggningar färdigställda under 2009.

Juryn består av representanter från respektive belysningssällskap samt en extern expert. Årets jurymedlemmar har varit: Anders Winell, ordförande, ljusdesigner och –rådgivare, lektor i ljusdesign på Konstfack (Svenska Belysningssällskapet), Nils Beijer, arkitekt SAR/MSA (Västsvenska Belysningssällskapet) Josette Dahlin, landskapsarkitekt (Sydsvenska Belysningssällskapet) samt Monica Säter, Universitetsadjunkt, Programansvarig för Ljusdesignprogrammet på Tekniska Högskolan i Jönköping, forskarstuderande vid Chalmers/ Arkitektur.