Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter

Fem kan bli Årets kulturtidskrift

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2008 09:42 CEST

Nomineringarna till »Årets kulturtidskrift 2008« är klara. Hemslöjden, Invandrare & Minoriteter (i&m), OEI, ponton och Språktidningen är de fem tidskrifter som kan få priset i år. Priset delas ut på en kulturtidskriftsfest 26 september i samband med Bok & Bibliotek i Göteborg. Förra årets pris gick till Pockettidningen R.

Vinnaren får en prissumma på 40.000 kronor och ett konstverk till redaktionslokalen. Årets jury har haft sina möten i Göteborg och består av Meira D Ahmemulic, Madeleine Bergmark, Sofia Gräsberg, Johan Hilton och Mikael van Reis.

I år är det trettonde gången som priset delas ut. Tidigare har det gått till tidskrifterna Dialoger (1996), Index (1997), Ord & Bild (1998), Glänta (1999), Karavan (2000), Lira (2001), Bang (2002), Arena (2003), Fronesis (2004), Sex (2005), Lyrikvännen (2006) och Pockettidningen R (2007). Priset är instiftat av Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter (FSK).

För mer information, kontakta:

Dan Abelin, koordinator på FSK

tfn 040-78096

mobil 0733-623959

e-post kansli@fsk.net

Mer om de nominerade tidskrifterna:

Hemslöjden - http://www.hemslojden.org/tidskriften.dsp

Celia B. Dackenberg, 090-718302, 0703-814748, Frida Engström, 08-4414310, 0702-081383

Invandrare & Minoriteter (i&m) - http://www.iochm.com/

Nora Weintraub, 08-53175760, 0706-265218

ponton - http://www.ponton.nu/

OEI - http://www.oei.nu/