Hoi Förlag AB

Fem stjärnor för Färglösa - Burlesk satir kring politik, journalistik och husbilsägare

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2014 15:05 CEST

En burlesk satir. Så kan man beskriva Fem stjärnor för Färglösa, författaren Sölve Dahlgren första roman för vuxna, med potential att bli sommarens snackis i varenda liten kommun.

- Förhoppningsvis bjuder den på ett och annat skratt, säger Sölve Dahlgren.

Det här är en berättelse med en rad karaktärer, som till skillnad från den konkursmässiga lilla kommunen Färglösa, är väldigt färgstarka. Ett villrådigt kommunalråd, en före detta strippa, en hemvändande journalist, en 112-årig tidningskung och ledaren för ett kriminellt husbilsgäng.

Sölve Dahlgren är tidigare mest känd för ungdomsserien InnebandyPiraterna som lästs av tusentals barn- och ungdomar runtom i Sverige. De böckerna har inte minst fått flera pojkar att börja läsa.

Fem stjärnor för Färglösa riktar sig till en något äldre publik, de som lämnat tonåren. Frågan är om den ska få samma effekt på de pojkar som blivit vuxna och inte läser så mycket.

- Jag hoppas det här är en bok som kan tilltala väldigt många. Både män och kvinnor. Samtidigt som den lockar till skratt hoppas jag också att den väcker lite tankar och andra känslor.

Det finns dessutom en hel del utopiska element i boken som kan vara intressanta med tanke på att det är valår. Lokalpolitik och dess gissel har en central del av handlingen, men rejält tillskruvad.

- Jag gillar visionära tankar och funderingar kring hur man skulle kunna förändra ett samhälle genom att göra radikala förändringar. Mycket av svensk politik handlar om små, små justeringar som knappast får någon märkbar effekt. Man kan nog säga att Färglösa driver en del med detta, säger Sölve Dahlgren.

Hur mycket är då baserat på verkliga händelser?

- Inget är baserat på verkliga händelser men allt är inspirerat av verkliga händelser. Eller jo, det finns faktiskt en liten referens som är plockad rakt ur verkligheten. Självupplevt från min tid som lokaltidningsjournalistik. Min redaktör undrade om det var påhittat för det lät så skruvat med en hord av pensionärer som rusade in genom två grindar vid en loppmarknad, alla på väg att roffa åt sig de bästa fynden. Men så var det verkligen. Jag trodde de skämtade när de bad mig ställa mig vid sidan så att jag inte blev nedsprungen. På andra sidan grinden stod mest 60plussare men jag insåg sedan att det verkligen var en överhängande risk för att bli nedtrampad. Det är en av de bästa bilderna jag tagit under mina år som journalist, berättar Sölve.

Mer om boken:

Färglösa kommun må vara liten och okänd, men kompenserar väl genom fullständigt galna kommunalråd och absurda visioner. Sanningen är att kommunen håller på att gå i konkurs och att invånarna inte vet något om det. För att undvika en medieskandal kring finanserna måste man göra allt för att dölja verkligheten. Det finns nämligen fler hemligheter som skulle komma upp till ytan. En snabb lösning behövs, men inte ens det kriminella husbilsgänget i trakten anar de oväntade turerna händelserna kommer att ta när allt sätts i rullning.

Samtidigt får journalisten Filip ett erbjudande om att återvända hem till Färglösa för att ta över ortens tidning när 112 år gamle Johannes vill lämna sin post. Den före detta strippan Lollo rör om rejält i grytan och den svenskamerikanske managementkonsulten Lennart gör sitt bästa för att räta upp situationen, mest för sin egen vinning. Det enda som är helt säkert är att allt håller på att gå åt helvete. Och kanske blir det också tydligare än någonsin att gammal kärlek aldrig rostar.

Mer om författaren:

Sölve Dahlgren är journalisten som blev chefredaktör och sedan författare och förläggare. En av grundarna till Hoi Förlag. Har tidigare skrivit tre ungdomsromaner och två fackböcker.

För mer information, recensionsexemplar eller för att komma i kontakt med författaren vänligen maila eller ring Marthina Elmqvist på marthina@hoi.se alt 0708-92 95 94 på Hoi förlag.

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.