Ving Sverige AB

Fem trendspaningar från Ving inför 2016

Pressmeddelande   •   Jan 04, 2016 10:33 CET

Trend 1: Vi väljer ett koncepthotell

Allt fler av våra resenärer väljer något av våra koncepthotell. Ving satsar nu på ännu fler koncepthotell och kan från sommaren erbjuda två nya koncept, Casa Cook och Club Med.

De allra flesta känner till Sunwing Family Resorts, för dem som reser med barn, och Sunprime Hotels, för dem som reser utan barn. Sedan tidigare har Vings konceptfamilj även utvidgats med Sentido, Smartline och SunConnect.

Vårt första Sunwing-hotell öppnade redan 1967 och sedan dess har vi finslipat allt i minsta detalj för att familjerna ska få en så bra semester som möjligt. Hotelltrenden hänger ihop med en trend som var tydlig redan i Vings första Semesterapport från 2013 – att vi vill ha det bättre än hemma. På semestern vill vi ha lite snyggare badrum, lite finare utsikt och lite större terrass än hemma. Sedan 2008 har antalet Vingkunder som bor på Vings koncepthotell Sunwing Family Resorts och Sunprime Hotels ökat med 183 procent.

Till våren öppnar vårt första Casa Cook som är Vings nya hotellkoncept, för den moderna resenären med krav på hög komfort och snygg design. Här får man en kombination av en avslappnande semesteroas och möjlighet att uppleva och inspireras av den lokala atmosfären. Konceptet har en tydlig hälsoprofil, vilket märks i både träningsutbud och på menyn. Alla rum på Casa Cook är läckert designade och bjuder på det lilla extra. På vårt första hotell i konceptet, Casa Cook Rhodes i Kolymbia som öppnar i vår, har till exempel alla rum poolaccess.

Ving har precis släppt upp försäljningen av ytterligare ett koncept, Club Med. Som enda researrangör i Sverige kan Ving nu erbjuda det populära franska hotellkonceptet Club Med och sju hotell finns till försäljning på Ving.se. Club Med är ett etablerat franskt varumärke med hotell världen över. Som pionjärer inom All Inclusive har Club Med utvecklat ett koncept som slår det mesta. I resans pris ingår i stort sett allt, oavsett om det gäller träning och aktiviteter eller mat och dryck.

Trend 2: Klassikerna i topp

De gamla klassiska resmålen toppar fortsatt listan över de populäraste resmålen hos svenskarna. I topp ligger Gran Canaria och Mallorca, som funnits i Vings program sedan 50-talet, men som nu är hetare än någonsin. Den här vintern är trycket på Gran Canaria stort och Mallorca är sommarens bäst bokade resmål. Över 50 procent fler har redan bokat sin resa till Mallorca jämfört med samma tid i fjol.

Under 2015 köpte över 2 miljoner svenskar en paketresa utomlands. Av dem är det ungefär en tredjedel som väljer att resa med Ving och allra flest väljer en resa till Spanien och därefter till Grekland. I Spanien är det främst Gran Canaria och Mallorca som lockar och i Grekland är det flest som väljer en resa till Rhodos och Kreta, även de är resmål som funnits med länge som svenskarnas favoritresmål. Skälet till att dessa klassiker fortfarande finns kvar är att de lyckats förnya resmålet och därmed locka nya resenärer.

Trend 3: Träning och upplevelser i symbios

Semesterresandet har gått allt mer från ”vart vill du resa?” till ”vad vill du göra?”. Under semestern vill vi uppleva något utöver det vanliga, vi vill inte längre bara se och betrakta. Idag räcker det inte längre med att bara resa iväg. Vivill gärna komma hem och ha en unik berättelse att dela med oss av, oavsett om vi reser till klassiska sol- och baddestinationer eller till exotiska och udda resmål.

På semestern vill vi inspireras, ta del av kulturen, maten och landet och få nya insikter. Vi vill inte betraktas som turister utan vill smälta in och på så sätt få en mer genuin lokal upplevelse. Att den lokala anknytningen blir allt mer efterfrågad märks inte minst på aktörer som Airbnb som snabbt expanderar genom att erbjuda unika boendeformer med lokala värdar runtom i världen. Likaså blir aktiviteter som matvandringar och cykelsightseeing i storstäder allt vanligare. Att bocka av sevärdheter är inte längre lika statusfyllt. Att däremot ta del av det lokala betraktas som något häftigt. Vi vill löpträna som New York-borna, besöka lokala restauranger och barer och få en inblick i det lokala vardagslivet.

Samtidigt söker vi allt mer en symbios där upplevelser och fysisk aktivitet går hand i hand. Vi vill tillbaka till det naturliga – och de som tränar på semestern upplever gärna resmålet genom att träna i naturen. I Vings Resepanel från september 2015 framkom det att nära hälften av de tillfrågade (48 procent) vill träna och uppleva resmålet samtidigt.

Trend 4: Flygresan en viktig del av semesterupplevelsen

Efter en omfattande renovering av den befintliga flottan och inköp av nya flyg har Vings flygbolag Thomas Cook Airlines Scandinavia fått ett rejält ansiktslyft. Flottan är uppgraderad och Vings kunder kan nu njuta av moderna flyg där bland annat nya säten. Dessutom har ett nytt underhållningssystem installerats. Flygresan är den första och också den avslutande delen av semestern och då är det extra viktigt att den blir så bekväm som möjligt. Förr såg många flygresan mer som en transportsträcka, men nu är den en viktig del av semesterupplevelsen. Och kunderna har också högre krav på bekvämlighet och moderniteter ombord. Den senaste nyheten är att man kan boka sitt favoritsäte på semesterflyget direkt vid bokningstillfället på Ving.se, en smidig och enkel funktion där man får en tydlig överblick över lediga platser ombord.

Alla Vings gäster får fylla i en enkät och utvärdera sin semester efter hemkomst. Här ser Ving en klart ökad positiv upplevelse av flygresan efter att de nya och renoverade flygplanen introducerades. Glädjande är också att många i de öppna kommentarerna skriver uppskattande om personalen på Vings egna flygbolag, Thomas Cook Airlines Scandinavia, där man ofta kan läsa att de är ”Trygga och bjuder på sig själva, att de gör resan lättsam, att de är roliga och har glimten i ögat”.

Trend 5: Pooltrenden Swim Out ökar

Allt fler hotell erbjuder Swim Out, vilket innebär att man har egen pool eller poolaccess, dvs. utgång till poolen direkt från hotellrummet. Idag finns drygt 60 hotell i Vings program som har egen pool eller poolaccess. Det som är nytt är att det idag är mer tillgängligt för gemene man, man behöver inte bo på ett lyxhotell för att få sin egen pool. De flesta av Vings egna Sunwing- och Sunprimehotell har redan idag rum med och de koncepthotell som renoveras får flera poolaccess-rum.

Önskas ytterligare information kontakta:Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075 eller magdalena.ohrn@ving.se.

Foto: Ocean Beach Club, Kreta. Fotograf Matina Tsogas, Ving

Bilder finns på www.ving.se/bildarkiv

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.