elskling AB

Femårslägsta för elpriset i februari

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2013 08:32 CET

Medelspotpriset i februari blev 33,6 öre/kWh i elområde Luleå, Sundsvall och Stockholm samt 33,7 öre/kWh i Malmö. Det är cirka 20 procent lägre än motsvarande månad i fjol. Hushåll som haft ett rörigt elavtal tillhör vinnarna denna vinter. Eftersom det förekommer en stor prisvariation bland rörliga avtal är det viktigt för hushållen att välja rätt. Elprisgapet kan innebära en skillnad på flera tusen kronor per år beroende på vilket rörligt elavtal kunden har.

Elpriset under februari är det lägsta februaripriset sedan 2007. Milt väder gav en lägre elförbrukning jämfört med fjolåret. Samtidigt har den hydrologiska balansen i Norden försvagats ytterligare och om det nederbördsfattiga vädret fortsätter medför detta en ökad risk för stigande elpriser.

Elskling.se rekommenderar hushållen att utgå från sina egna preferenser i valet mellan fast och rörligt elpris. Så här långt denna vinter har spotpriset på elbörsen Nordpool varit lägre än vad marknaden förväntat sig, något som går att utläsa i prisutvecklingen på terminsmarknaden. Denna utvekling gynnar främst kunder med rörligt elpris.

Det låga elpriset kan leda till att hushållens aktivitetsnivå minskar. Många hushåll kanske nöjer sig med att elpriset är lägre i år jämfört med fjolåret vilket gör att de går miste om en stor besparingsmöjlighet.

– Värt att känna till är att det skiljer sig cirka 10 till 15 öre/kWh mellan de billigaste och de dyraste elhandlarna, när du söker bland elavtal med rörligt elpris. Det råder hård konkurrens om kunderna och hushållen har mycket att spara på att se över sitt elavtal. Därför rekommenderar vi hushåll som inte är bundna att jämföra sitt elavtal med det bästa som markanden har att erbjuda, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Att passiviteten straffar sig går att utläsa i statistiken från SCB. Som ett exempel fick lägenhetskunder med tillsvidarepris under 2012 i medel betala 46,5 öre/kWh mer för sin el jämfört med hushåll som hade ett rörligt elpris. För en lägenhetskund med en årlig förbrukning på 5 000 kWh innebär detta en utebliven besparing på 2 280 kronor. För en villakund rör det sig om betydligt mer än så.

– Aktiviteten på elmarknaden avtog något under 2012. Statistiken visar tydligt hur mycket pengar det finns att spara. Därför uppmanar vi hushållen att inte glömma bort sitt elavtal under 2013 bara för att elpriset blivit något lägre, säger Faraz Azima.

Om elskling.se – Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal

elskling.se erbjuder ett för konsumenten kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 300 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se