SSCO, Stockholms studentkårers centralorganisation

Femdubblad kötid för studenter

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2010 09:01 CET

Kötiden för ett studentrum i Stockholm har mångdubblats under loppet av bara några år. För tre år sedan krävdes tre månader i kön för den som ville ha ett korridorrum – i dagsläget är den siffran uppe i tolv till femton månader.

– Det ser historiskt illa ut, säger SSCO:s ordförande Nicke Grundberg. Situationen kommer dessutom att förvärras i takt med att antalet studenter i regionen ökar samtidigt som nybyggnationen av studentbostäder i praktiken står stilla.

Det finns cirka 12 000 studentbostäder och 80 000 studenter i Stockholms län. Kön till den största studentbostadsaktören, SSSB med sina 8 000 studentbostäder, har i det närmaste fördubblats i storlek under de senaste tre åren, från 25 000 till drygt 48 000 personer.

– Vi har varnat för denna utveckling under en längre tid, säger Nicke Grundberg. Tyvärr har vi ännu inte sett några initiativ från Stockholmspolitikerna som ger oss möjlighet att bygga nytt. Detta trots att all tillgänglig statistik visar att regionen står inför en mycket allvarlig brist på högutbildade. Oförmågan att agera från politiskt håll riskerar att bli förödande för Stockholms kompetensförsörjning och fortsatta tillväxtmöjligheter.

Vill du veta mer om SSCO? Gå in på www.ssco.se.

Frågor besvaras av:

Nicke Grundberg, Ordförande SSCO,