Feminism, skatter och investeringar

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2005 12:55 CEST

Vänsterpartiet inbjuder till ett samtal om den samhällsekonomiska utvecklingen ur ett feministiskt perspektiv, med anledning av en ny rapport med fokus på skatter och investeringar.

Rapporten presenteras av feministiska rådet i vänsterpartiets riksdagsgrupp, och argumenterar för att det är samhällsekonomiskt irrationellt att plöja ned resurser på högavlönade män. Skatter är därmed ett sätt att rationalisera ekonomin.

Med ett könsmaktsperspektiv på samhällsekonomin synliggörs att skillnaden mellan betalt och obetalt arbete är avgörande för hur gemensamt producerade tillgångar fördelas i samhället.

Rapporten pekar också på behovet av höjda skatter för en långsiktigt hållbar utveckling av den offentliga sektorn och en rättvisare omfördelning av resurser i samhället som är mycket skevt fördelade mellan kvinnor och män.

Anders E Borg, ekonom hos moderaterna, och Anna Thoursie, ekonom på LO, deltar i en kritisk diskussion kring de frågeställningar som tas upp i rapporten. Från vänsterpartiet deltar riksdagsledamöterna Siv Holma och Camilla Sköld Jansson, samt Mikael von Knorring som varit med och tagit fram rapporten.

Tid: onsdagen den 12 oktober, kl 13-15.

Plats: rum L4-45 i riksdagen, mynttorget 2.

Utrymmet är begränsat, varför föranmälan behövs. (Gäller även media!)

Meddela Ali Esbati: 08 – 786 48 56, ali.esbati@riksdagen.se

För mer information, kontakta:

Siv Holma, 070 – 343 95 83

Camilla Sköld Jansson, 070 – 343 96 33