Beijbom Books AB

FEMINISTEN SOM STOPPADE SCHYMAN OCH FI.

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2014 21:05 CEST

Helene Bergmans debattartikel "Dra av det rosa täcket från Schyman och Fi" har gått som en löpeld över nätet med troligtvis över 100 000 delningar. Bara på SVT Opinion, där den först publicerades den 17 juli i år, har debattartikeln fått över 44 000 delningar på Facebook  och Twitter.

- Jag tror att debattartikeln bidrog till att Feministiskt Initiativ inte kom in i riksdagen, säger Helene Bergman, feminist, journalist och författare.

- Detta var också mitt mål. Fi har söndrat kvinnorörelsen, även om Schyman aktualiserat de feministiska frågorna.

Helene Bergman hävdar dock att detta skett på ett helt felaktigt sätt. Att utmåla de bästa männen i världen, kvinnokampens söner, till fiender var något av det dummaste hon har hört.

- Det var dags att säga ifrån och jag lyckades, påpekar Helene Bergman och fortsätter:

- Den goda feminismen handlar om alla kvinnors liv och hälsa. Den handlar om internationell solidaritet med kvinnor oberoende var de bor och vilken religion och kultur de än tillhör. Detta står inte Schyman och Fi för. Vi måste jobba tillsammans med männen för att komma vidare, avslutar Helene Bergman.

I sin bok "Med svärtad ögonskugga – en feministisk memoar" (Beijbom Books)  går Helene Bergman på djupet i sin kritik av Fi och sin syn på klassisk feminism.

Helene Bergmans kontakuppgifter:

helenebergman@me.com, 0707312333

Länk till Helene Bergmans debattartikel på Svt Opinion:

Länk till AdLibris som berättar om Helene Bergmans feministiska memoarer:

Beijbom Books är ett familjeförlag som grundades 2009 av Karl Beijbom och hans döttrar. Ett bokförlag med allmän utgivning - aforismer och metaforer, lyriksamlingar och romaner, fackböcker och debattböcker. Vi har utgivit över 20 titlar. En av våra visioner är att bygga broar mellan länder och folk, kulturer och språk. Vi vill vara den språkliga gästfrihetens bokförlag. Några av våra titlar är utgivna under eget förlagsvarumärke i Frankrike och Kanada.