SÄFSEN Resort AB

Femte gången gillt, Säfsen är igen nominerad till bästa upplevelse i Sverige.

Pressmeddelande   •   Jul 11, 2013 16:51 CEST

Säfsen Resort är för femte gången nominerad till Trip Global Avard. Tillsammans med ABBA-museet, Ishotellet, Vasamuseet, Skansen, STF Aurora Skystation, Astrid Lindgrens Värld och Strömma Kanalbolagets skärgårdsupplevelser erbjuder vi de bästa upplevelserna i Sverige. Det anser norska, finska, danska, tyska, holländska, amerikanska, kinesiska och ryska researrangörer.

- Vi är så klart oerhört stolta att för femte året vara nominerade. Det sporrar oss att fortsätta jobba hårt med att ge gästerna fantastiska vildmarksupplevelser, vi vill så klart stå överst på pallan någon gång. Jag noterar också med glädje att vi är den enda skidanläggningen bland de nominerade säger Christer Rosén, VD Säfsen Resort.

Det internationella priset TRIP Global Award delas ut för sjätte gången och det är alltså femte året Säfsen är nominerat. Fjolårets vinnare var Skansen.

Urvalsprocessen har bedrivits på åtta viktiga utlandsmarknader för Sverige: Tyskland, Nederländerna, Danmark, Finland, Norge, Kina, Ryssland och USA. Juryn består av researrangörer från respektive land. Cirka 30 arrangörer deltar. I år introduceras även en ny kategori i samarbete med Aftonbladet där även svenskarna kan rösta fram ”Den bästa upplevelsen i Sverige”. Röstningen sker via Aftonbladets webbplats och öppnar i Augusti.

Bakom utmärkelsen står Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS). Syftet med utmärkelsen är att ta reda på vad utländska besökare vill uppleva i Sverige och uppmärksamma dem som erbjuder Sveriges bästa upplevelse. Under Svenska Turistgalan den 17 oktober avgörs vem som vinner TRIP Global Award och koras som ”Den bästa upplevelsen i Sverige”. Galan har etablerats som en mötesplats för näringens aktörer och intressenter. Läs mer om priset och de nominerade på www.turistgalan.se.

Tidigare års vinnare av ”Den bästa upplevelsen i Sverige”:

2012 Skansen
2011 Astrid Lindgrens Värld
2010 Göta Kanal Rederi
2009 Vasamuseet
2008 Ishotellet

Kort om Säfsen Resort

SÄFSEN är en upplevelsedestination i sydvästra Dalarna med verksamhet året runt.

I vårt alpina centrum finns 16 nerfarter, 6 liftar, 115 kilometer skidspår, ett omfattande utbud av snöaktiviteter och ett särskilt skidområde för barnen – Filuriland.

Under barmarkssäsongen: 450 kilometer MTB-leder, 17 000 hektar jaktmark, 175 sjöar för sport- och ädelfiske, kanot-, rid-, och vandringsleder samt massor av naturnära upplevelser för alla åldrar.

Vi erbjuder konferensmöjligheter för upp till 400 personer, 1300 bäddar i timmerstugor samt mat och dryck i restauranger med innovativa och ambitiösa kök. Säfsen Konferens är en del av Svenska Möten.