Idéimperiet

Femton svenska spa är finalister i SpaStar Awards 2014

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2014 14:01 CET

Femton svenska spa är nominerade till SpaStar Awards 2104. Prisutdelningen sker på TUR-mässan i Göteborg, fredag 21 mars kl 16.00 och är öppen för såväl fackbesökare som allmänhet. I år kommer SpaStar Awards att uppmärksamma Sveriges bästa spaanläggningar även under lördagen i en större scenpresentation för allmänheten som får följa med på en ”resa” bland Sveriges bästa spa och kan passa på att fynda och ta del av specialrabatter som endast gäller under mässan.

– I år har vi fått rekordmånga nomineringar, säger Catharina Hansson, juryns ordförande. Det har varit ett omfattande arbete med att välja ut de tre finalister i varje kategori som ska ta emot pris den 21 mars. Bland dessa tre fortsätter nu arbetet med att utse en vinnare.

Priset har delats ut sedan 2008 och nominering och urval görs av en jury i samarbete med referensgrupp och konsumentpanel i regi av SpaStar International. Priset delas ut till det bästa som spavärlden har att erbjuda vad gäller spabehandlingar, sparitualer, mat och dryck och konferenser. I huvudkategorin Årets spa bedöms helheten och i samtliga kategorier uppmärksammas särskilt de spa som utmärkt sig under det senaste året.

De spa som gått till final har nästan alla bidragit med något nytt till spavärlden under året som gått.
– Årets dagspa är en ny kategori, berättar jurymedlemmen och spajournalisten Lotta Hellman. Nu när svenska folket har lärt sig att njuta av spa vill man också kunna uppleva det bekvämt i sin närhet.

– Svenska spabranschen är väldigt innovativ och expansiv, säger wellnessexperten och jurymedlemmen Annette Lefterow. Bara i år har det gjorts många intressanta satsningar och förbättringar.

De nominerade är:

Årets bästa spa
Yasuragi Hasseludden, Nacka

Sankt Jörgen Park Spa, Göteborg
Asia Spa, Varberg

Årets sparitual
The Creek Experience - Ystad Saltsjöbad

Årets sparitual, Limited Edition - Sankt Jörgen Park Spa, Göteborg
Diamond - The Retreat Club/Falkenberg Strandbad

Årets spabehandlingElemis Exotic Lime and Ginger Salt Glow - Sankt Jörgen Park Spa, Göteborg

Art Glass Feeling – Kosta Boda Art Hotel

Shanditimassage  - The Spa Tylösand

Årets spakökUpper House– Gothia Towers, Göteborg

Restaurang Salt&Vatten - Varbergs Kurort
Yasuragi Hasseludden, Stockholm

Årets nyhet
Upper House – Gothia Towers, Göteborg
Clarion Sense, Luleå
Åkerblads, Tällberg

Årets internationella SpaStarKamalaya, Thailand

Spa Vilnius Druskininkai, Litauen

Coworth Park, Storbritannien

Bästa SpakonferensYasuragi Hasseludden
The Spa Tylösand
Skepparholmen Nacka, Stockholm

Bästa DagspaHagabadet, Göteborg

Grand Hôtel Nordic Spa & Fitness, Stockholm

Selma Spa, Clarion Sign, Stockholm

För mer information:Catharina Hansson 0708-173 731  Annette Lefterow 0708-92 77 00  Lotta Hellman 070-686 32 20
SpaStar International • www.spastarinternational.com
Box 45100  104 30 Stockholm  Sweden  Phone +46 8 343411
SpaStar International är ett svenskt företag som arbetar på en global marknad
med konsumentupplysning och kvalitetsutveckling för spabranschen.

SpaStar International • A better spa experience for a  better state of mankind
Quality assurance for the spa business • Official SpaStar Rating • SpaStar Awards • The SpaStar Guide
www.spastarinternational.com