NärCon Eventbyrå AB

Festival för japansk popkultur lockar fler än någonsin

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 06:30 CEST

För tolfte året i rad går konventfestivalen NärCon av stapeln. Det är en alkohol- och drogfri ungdomsfestival med fokus på japansk popkultur och sällskapsspel. Evenemanget äger rum på Linköpings universitet och årets upplaga beräknas locka över 5 000 deltagare

– Vi har redan sålt över 4 100 biljetter och räknar med att sälja slut innan vi sätter igång, säger huvudansvarige Samuel Anlér.

Festivalen bjuder på många olika aktiviteter - från livespelningar och spelturneringar till föreläsningar och poolbad. Men det som lockar allra flest är det som kallas "cosplay". Uttrycket är en förkortning för "costume play" och går ut på att deltagarna klär sig i fantasifulla dräkter för att gestalta karaktärer från serier, filmer eller spel. Ofta är dräkterna egensydda och deltagarna har i många fall lagt ner hundratals timmar på att skapa dem.

– Om du kommer till NärCon blir du nog både förvånad och fascinerad över hur många av våra deltagare som klär ut sig. De flesta gör det helt enkelt för att det är festival, men det finns också de som tävlar, berättar Samuel Anlér.

----------

NärCon arrangeras av NärCon Eventbyrå AB men drivs fortfarande av unga för unga. Festivalen har växt med 50% varje år sedan 2004 och i år kommer över 700 funktionärer engagera sig ideellt med NärCon. Dörrarna står öppna 25-28 juli och en biljett kostar 350 kronor.

Mer information hittar du på http://2013.narcon.se/