KFUK-KFUMs scoutförbund

Festival på scoutlägret Reforma 09

Pressmeddelande   •   Jul 28, 2009 15:49 CEST

Imorgon, onsdag den 29 juli, är det dags för Reformafestival. KFUK-KFUMs scoutförbunds förbundsläger Reforma 09 bjuder in allmänheten och media till en dag med mångfald, glädje och inspiration. Lägret hålls på Scout Camp Ransberg vid Ransbergs herrgård i Värmland.

Vi tror att alla människor, inte minst unga har behov av fysisk aktivitet, intellektuell stimulans och tid för reflektion. Aktiviteterna på lägret genomsyras därför av KFUK-KFUMs grundfilosofi Body-Mind-Spirit. De är hämtade ur det helt nya programmaterialet som den svenska scoutrörelsen gemensamt tagit fram.

En av scoutings hörnstenar är lokalt och globalt samhällsengagemang. På Reformafestivalen representeras detta i form av inbjudna gäster så som Rättvisemärkt AB, Världens barn, Gayscouterna, Ungdomens nykterhetsförbund och KFUK-KFUM Sveriges internationella ungdomsutbyte.
Gayscouterna kommer senare under kvällen att arrangera en mini-Pridefestival för de äldre scouterna. Under hela dagen kommer pengar samlas in till Världens barn-insamlingen.

Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Vi som scoutförbund har hundra år av goda gärningar att se tillbaka på. Vår verksamhet arbetar med patrullmetoden, att bli en del av en positiv utvecklande gemenskap under överinseende av utbildade ledare. Vad de får erfara i sin uppväxt, det stöd vi vuxna kan ge dem nu, kommer de att bära med sig in i framtiden. Våra barn och ungdomar representerar framtiden just nu. Vi gör barn och ungdomar redo för livet. Många är de vuxna som vittnar om goda erfarenheter från sin scouttid med kunskaper och kontaktnät som varit till gagn även långt senare i livet.