Piteå Kultur

Festspel i Pite Älvdal släpper ytterligare artister till sommaren 2011

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2011 18:35 CEST

Festspel i Pite Älvdal kan nu presentera ytterligare tio artister/grupper som kommer att förgylla festspelsveckan i början av juli. Vad sägs om Avishai Cohen Trio vars musik beskrivs som "Esbjörn Svensson trio på arabiska". Helt enkelt det bästa, mest medryckande och energiska man kan höra på en jazzscen just nu! Vi möter också Truls Mörk, Erik Westbergs vokalensemble, Kicki Enqvist trio, Marianne Hellgren-Staykov, Görel Crona, Ulf Lundmark, Arctic Baroque med Emma Rönnlund, Zakhar Bron och Pia-Karin Helsing Group.

Förköp Piteå Turistbyrå 0911-933 90 och Ticnet 077-170 70 70 www.ticnet.se

Avishai Cohen är en av världens ledande jazzbasister och nu kommer hans trio till Piteå. Cohen har spelat med Chick Corea under många år och spelar nu i trion som bär hans namn. Hans musik har beskrivits som "Esbjörn Svensson trio på arabiska", det här är helt enkelt det bästa, mest medryckande och energiska man kan höra på en jazzscen just nu!

Avishai växte upp i en musikalisk familj på Kibbutz Kabri, norra Israel. Han började spela piano vid 9 års ålder men bytte till bas vid 14 års ålder, inspirerad av den legendariske basisten Jaco Pastorius. Senare, efter att ha spelat i arméns musikkår under två år, började han studera kontrabas för mästaren Michael Klinghoffer. Två år senare flyttade han till New York City, och kom i kontakt med andra jazzmusiker. Han studerade musik vid Mannes College och efter att ha spelat latinjazz i några band i sin studietid, blev Cohen kontaktad av pianisten Danilo Perez med ett erbjudande om att spela i hans trio. Efter en lång tid av spelningar på små klubbar fick Cohen ett telefonsamtal från jazzpianisten Chick Corea och blev erbjuden ett skivkontrakt.

År 1996 blev han en av grundarna av Coreas ursprungliga sextett och hans fyra första album som solist gavs ut på Corea's skivbolag. År 2003 lämnade han bandet för att starta Avishai Cohen Trio (med Mark Guiliana på trummor och Shai Maestro på piano). Hans senaste album, Seven Seas, är släppt våren 2011.

Truls Mørk's reputation as a cellist of fierce intensity and grace has been built on performances throughout the world. He is a celebrated artist who performs with the most distinguished orchestras, including the New York, Berlin and Munich Philharmonics. Mørk's European appearances have included the Philharmonia Orchestra, Orchestre de Paris, Royal Concertgebouw, Staatskapelle Dresden, and Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks. In North America he has worked with the orchestras of Boston, Los Angeles, New York Philharmonic, Chicago, and Cleveland, amongst others. The 2008/09 season includes performances with the Leipzig Gewandhaus/Riccardo Chailly following his highly successful tour with them in 2006, the London Philharmonic Orchestra/Yannick Nezet-Seguin, the Philadelphia Orchestra/David Zinman, NDR Hamburg/Christoph von Dohnányi and the Orchestre de la Suisse Romande/Marek Janowski. He has also been invited to be the first Artist in Residence with the Bergen Philharmonic which will include a combination of concerto and chamber concerts.

A dedicated chamber musician, Truls Mørk gives regular recitals around the globe and this season includes appearances at the Wigmore Hall, London; Auditorium du Louvre Paris and Palais des Beaux Arts, Brussels. He will also be collaborating with Lisa Batiashvili and Hélène Grimaud with a tour encompassing Spain, Germany and the Benelux. Truls Mørk is a Virgin Classics artist and recent recordings include Chopin's Cello Sonata together with transcriptions for cello and piano with Kathryn Stott, the Schumann Cello Concerto with Paavo Järvi and the Orchestre Philharmonique de Radio France, and the complete Bach suites. In 2002 he received a Grammy Award for his Britten Cello Suites. He has also played the Brahms Double concerto with the Leipzig Gewandhaus Orchestra under Riccardo Chailly with Vadim Repin on the  Deutsche Grammophon label and Haflidi Hallgrímsson's works for cello and orchestra for Ondine.

Erik Westbergs Vokalensemble bildades 1993 och består av 16 sångare. Ensemblens medlemmar är verksamma som solister, kyrkomusiker och musiklärare och kommer från norra Sverige och Finland. Ensemblen har beställt och uruppfört ett 30-tal verk av bland andra Gunnar Eriksson, Anders Nilsson, Jan Sandström, Sven-David Sandström och Arvo Pärt.

Ett 15-tal turnéer till Europa, Asien, Sydamerika och USA har genomförts. Vokalensemblen var engagerad i projektet "Körsång för fred och rättvisa" med turné i Tonga och Samoa vid millennieskiftet. Med stöd av Rikskonserter deltog kören som den svenska representationskören vid den Nordisk-Baltiska körfestivalen 2002, i Klaipéda, Litauen. 2005 gjorde ensemblen en turné till den internationella körfestivalen i Toronto, Kanada, samt turné till sydöstra Europa med Norrbotten Big Band.

1996 utkom ensemblens första CD "Musica Sacra" på skivbolaget Opus 3. Den andra CD:n "Across the Bridge of Hope" gavs ut 2002 och "A Star is Shining" utkom 2004. Ensemblen har tillsammans med Musikhögskolans kammarkör spelat in samtliga a cappella-verk av Wilhelm Peterson-Berger som giviits ut på skivbolaget NAXOS. Utöver ensemblen under 2010 ut tre CD-skivor, Pater Cæelstis – Terra Master – Vox Humana på märket Studio Acusticum. Skivorna har mottagits med mycket goda recensioner.

I år har ensemblen uruppfört verk av Jan Sandström och Mats Larsson Gothe i en konsert som i april sänts på Sveriges Radio. Ensemblen kommer, utöver deltagande i festspelen även att under året medverka vid Bodö Internationalla Orgelfestival, Vasa Körfestival samt Dortmund Internationella Körfestival.

Kicki Enqvist trio består av Kicki Enqvist (sång), Tommy Laksko (gitarr) och Arne "Basse" Hagström (bas). De är alla välkända för piteåpubliken -och även den norrländska publiken- för sina vackra och musikaliska tolkningar av både visor och jazz. Förra året gav de en fullsatt och mycket uppskattad konsert på Svensbylijda, och i år kommer vi att få möta dem igen under en av festspelens Tonträffar!

Piteåfödda sopranen Marianne Hellgren-Staykov påbörjade sin musikutbildning vid Framnäs Folkhögskola, för att sedan fortsätta på musikerlinjen vid Musikhögskolan i Stockholm och Operaskolan vid Royal College of Music i London. Hon gjorde sin debut som Elle i Poulencs Vox humana vid Theater Museum Covent Garden 1992.

Roller vid Kungliga Operan: Gryningslärkan och Greta (Humperdincks Hans och Greta), Frasquita (Bizets Carmen), Nattens drottning (Mozarts Trollflöjten), Gilda (Verdis Rigoletto), Olympia (Offenbachs Hoffmanns äventyr), Ebba Sparre/Stefania Chigi (Gefors Christina), Esmeralda (Smetanas Brudköpet), Elden/Näktergalen (Ravels Barnet och spökerierna), Sophie (Massenets Werther våren -06).

Andra engagemang: Despina (Mozarts Così fan tutte, Surrey Opera, Holland Park London och Music Theater Kernow), Adele (J. Strauss Läderlappen, Haddo House Aberdeen och London City Opera på turné i USA), Monica (Menottis Mediet, Singapore Symphony Orchestra), Fransquita med English Touring Opera, Jenny (Weills Mahagonny, Transparant Muziektheater Antwerpen), Greta (Hans och Greta), Nattens drottning, Susanna (Mozarts Figaros bröllop, Garden Opera), Olympia (Hoffmanns äventyr, Central Festival Opera), med Kings Consort: Galatea (Händels Acis och Galatea, Potsdam), med Le Parlement de Musique: Bellezza (Händels Il trionfo del Tempo på turné i Frankrike), med The Royal Carl Rosa Opera Company: Yum-Yum (Gilbert & Sullivans Mikadon på turné i Australien och Nya Zeeland), Wunderbar (Reginateatern) m fl.

Görel Crona, född 1959, är en välkänd svensk skådespelerska.
För att få utlopp för det teaterintresse hon fått tidigt började hon på heltid vid ABF:s teaterskola. 1978 spelade hon Eleonora i Strindbergs Påsk på Strindbergsmuseet och fick mycket beröm. Den fortsatta karriären var dock trög och hon försörjde sig bl.a. som nattklubbssångerska i Sorrento i Italien. 1980 kom hon in på teaterutbildning i New York vid Suny Purchases utbildning för konstnärlig verksamhet i två år och sedan vid HB [Herbert Berghof] Studio. Tillbaka i Stockholm 1983 var hon verksam vid Reginateaterns engelskspråkiga verksamhet och vidare vid Pocketteatern och Parkteatern.

Sitt första stora genombrott fick hon i tv-serien Varuhuset (1987-1988), där hon spelade den ex-prostituerade Ylva som blev köttdiskexpedit med sångdrömmar, vilket passade väl med hennes egna stora sångintresse (senare har hon gett ut egna skivor). Ännu en uppmärksammad roll blev som Birgitta Stenbergs alter ego i tv-filmen Apelsinmannen (1990) och senare som tuff polis i serien om Anna Holt (1996). Senast har hon setts som lärarinna med problem både i klassrummet och hemmavid med sin tonårsdotter i Nya tider.

Hon har även verkat som frilansande skådespelare bl.a. vid Dramaten. I hennes ögon är teater och skådespelare ett sätt att leva, en fysisk upplevelse där man känner hjärta, puls och andning. Detta är något som bestyrks av hennes fysiskt utlevande, lite exhibitionistiska spelsätt.

Ulf Lundmark är född och uppvuxen i Piteå.Han debuterade som Papageno i Trollflöjten (Mozart) på Folkoperan 1986 där han sedan har sjungit en stor mängd roller, nu senast i titelrollen i Rigoletto (Verdi). Ulf har även deltagit i Folkoperans turnéer i bl. a. Jerusalem, New York, Riga, Lissabon och Brighton.

Han har varit engagerad vid Kungliga Operan, Drottningholmsteatern, Confidencen, Piteå Kammaropera, Norrlandsoperan, Läckö Slottsopera, Riksteatern, SMDE, Södertäljeoperan m fl. Han är även en flitigt engagerad konsertsångare över hela landet, med såväl kyrkomusik och nutida musik som Lieder på programmet.

Han sjöng rollen som bonden Isaksson i operan Silosång, 2008, av Monika Dominique, på Nuntorp skola strax utanför Vänersborg

Arctic Baroque med Emma Rönnlund
Sopranen Emma Rönnlund är en frilansande sångerska med sin bas i Norrbotten. Hon har en verksamhet som solist och kammarmusiker, både i Sverige och utomlands. Hon sjunger ofta i Bachs och Händels oratorier, Mozarts mässor, Haydns verk mm, solouppdrag med Drottningholms Barockensemble, samt turnéer med olika kammarmusikensembler. Emma har fått sin huvudsakliga utbildning på Kungliga Musikhögskolans musiker- och diplomutbildning. Hennes lärare har bl.a. varit prof. Solwig Grippe, prof. Clas Pehrsson, Clifford Billions och Synnöve Dellqvist. Hon har vunnit första pris i the NATS auditions, tilldelats The Jessey Norman Award och diverse stipendier, bl.a. Kungliga Musikaliska Akademins Utlandsstipendium.

Emma Rönnlund är en av mästarna vid Piteå Sommarakademi 2011. Hon undervisar till vardags på Framsnäs folkhögskolan, och kommer i sommar ge en kurs i tidig musik/sång. Tillsammans med sina medmusikanter (bl.a Lars Sjöstedt på cembalo och Lena Weman Ericsson på viola da gamba) kommer hon att ge en konsert med barockmusik i Sessionssalen på Piteå Museum.

Zakhar Bron, pristagare i många stora internationella tävlingar - bland vilka den internationella Queen Elisabeth tävlingen i Bryssel och Wieniawski tävlingen i Poznan kan nämnas - föddes 1947 i Uralsk. Efter att ha påbörjat sina studier vid Stoliarski School of Music fortsatte han vid Gnessin Conservatory i Moskva med Boris Goldstein som lärare. Därefter flyttade professor Bron till Tchaikovsky Conservatory och Igor Oistrach´s klass där han senare blev dennes assistent.

Vid sidan av sin solistkarriär har Zakhar Bron gjort sig känd som en framstående pedagog. Hans unika talang som lärare har gett honom uppdrag vid Musikhochschule i Lübeck, Glinka Conservatory i Novosibirsk, Royal Academy of Music i London och Reina Sofia School i Madrid. Den stora efterfrågan på hans lektioner och masterclasses över hela världen talar för sig själv. Det finns knappast en musikstad av betydelse i Japan, Europa eller Amerika som inte utnyttjat Zakhar Brons unika undervisningsmetoder och hans studenter återfinns ständigt bland vinnarna av de betydelsefullaste internationella musiktävlingarna.

Pia-Karin Helsing Group. Pia-Karin Helsing är cellisten som skolade om sig till sångerska, och sedan förälskade sig i teatern. Med sina rötter i Österbotten och sitt hjärta i konstens alla former framför hon, tillsammans med dragspelerskan Görel Särs och slagverkaren Cay Nyqvist, musik som vittnar om både finskt svårmod och österbottnisk sisu.

I Piteå finns ett rikt kulturliv. Konst, teater, dans, musik, litteratur och mycket, mycket mera. Det mesta är möjligt i vår stad med stort hjärta.