FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

FFFI kallar för frisläppandet av Shadi Sadr och andra politiska fångar i Iran

Pressmeddelande   •   Jul 18, 2009 19:55 CEST

Pressmeddelande

Shadi Sadr den välkända kvinnorättsaktivisten, journalisten, och advokaten bortfördes av säkerhetstjänstemän i civila kläder i Teheran fredagen den 17 juli. Ett ögonvittne uppger att Sadr blivit insläpad i en bil i närheten av universitetet. Hon misshandlades och hennes kläder revs sönder av civilklädda säkerhetstjänstemän.

Sverige i egenskap av ordförandeland i EU har en avgörande roll och bör använda all sin makt för att verka för att alla politiska fångar i Iran friges.

Förenade Föreningar För ett Fritt Iran stödjer NCRI:s kvinnoutskotts krav om frigörelse av samtliga politiska fångar i Iran. Därmed uppmanar Förenade Föreningar För ett Fritt Iran , Sveriges Regering, alla kvinnoorganisationer, organisationer för mänskliga rättigheter, Amnesty International och FN:s organ för mänskliga rättigheter till att omedelbart agera gentemot den iranska regimen samt att:

• kräva att alla repressiva åtgärder mot demonstranterna hävs, samt att alla som fängslats i samband med protestmanifestationerna eller tidigare p g a sin regimkritiska hållning släpps med omedelbar verkan.
  • sända en internationellt inspekterande och informationssökande delegation till Iran för att undersöka och rapportera om Iranska regimens brott.
  • ta upp de brott som begåtts av regimens ledare, i synnerhet den högsta religiösa ledaren Khamenei, i en internationell domstol.

Förenade Föreningar För ett Fritt Iran

www.fffi.se