Fiberdata AB

Fiberdata hjälpte Karlstad Stadsnät till SEC säkerhetscertifiering

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2013 14:30 CEST

Fiberdata har under 2013 hjälpt Karlstad Stadsnät med konfiguration och design för att klara den nya och mer krävande säkerhetsstandarden. Arbetet har lett till att Karlstads Stadsnät nu har erhållit det nya, mer krävande SEC-certifikatet.

19:e Augusti 2013

OpenNet anlitar Fiberdata för drift, ombyggnad, uppgradering och konfigurationsstöd av Karlstad Stadsnät. Fiberdata gav Netrounds uppdraget att testa säkerheten i Karlstads Stadsnät enligt Svenska Stadsnätsföreningens (SSNf:s) rekommendation för Secure End-user Connection (SEC) Access certifiering, version 2013-01‐31.

Först i landet med SEC-certifikat

Under perioden 27 maj till 19 juni genomfördes oberoende tester av säkerheten.

• Karlstad Stadsnät är nu godkänt på samtliga obligatoriska säkerhetstester och erhåller SEC certifikat i enlighet med de nya hårdare normerna i rev 2013-01-31, säger Marcus Jonsson på Netrounds. Certifikatet är giltigt i 2 år.
  • Det känns naturligt för oss på Fiberdata med denna typ av uppdrag och det är roligt att det är OpenNet och Karlstad Stadsnät som är först i landet med att erhålla det nya mer krävande certifikatet säger Fredrik Sandberg, konsultchef på Fiberdata.
  • Vi har arbetat länge med Fiberdata och är nöjda med det arbete som genomförts, säger stadsnätschefen Hafsteinn Jonsson. För oss på Karlstad stadsnät är det viktigt att vi ligger i framkant och att vi gör vårt yttersta för att upprätthålla en god slutanvändarsäkerhet.

Om fiberdata

Som pionjär och med tekniken som dragkraft samt med människor som älskar den är Fiberdata idag en av landets starkaste oberoende systemintegratörer. Typiska kunder är operatörer, energibolag och kommuner som vill erbjuda bredbandsanslutningar på sina respektive orter.

www.fiberdata.se

För mer information om SEC, besök gärna www.sakerkundanslutning.se