Fiberdata AB

Fiberdata lanserar hosting anläggningen Area X

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2013 20:00 CET

Discover Area X: Sweden’s Data Center Stronghold

Behovet att skydda servrar och data är mer kritiskt än någonsin. I en situation där en server går sönder eller strömavbrott skadar viktigt affärsdata måste privata och publika organisationer ha sina system återställda och verifierade av proffs.  Oavsett om du vill bygga upp din säkerhet med en hyrd server eller använda din egen utrustning i våra säkra datahallar så är det nu rätt tidpunkt att kalla på de okända datacenterhjältarna.

En stark, underjordisk hemlighet avslöjas

Det var en annan tid i ett helt annat politiskt klimat då, för mer än 50 år sedan. Det kalla kriget höll världens uppmärksamhet i ett fast grepp och faran sågs lura vid horisonten. Spänningen ökade mellan öst och väst.

Bunkrar byggdes runt om i Sverige, starka bergfästen som skulle ge högsta möjliga skydd i händelse av en katastrof.

I utkanten av Gävle, i Järvstaberget, lät det svenska försvarsdepartementet uppföra en 800 kvadratmeter atombombsäker grotta i solid granit som fortfarande idag finns kvar.

Anläggningen byggdes för att fungera som ledningscentral under en militär kris. Dold 30 meter under jorden och utformad för att vara så osynlig som möjligt fanns det inte ens ett kryss som markerade platsen på officiella kartor.

Efter att ha omvandlat denna underjordiska säkerhetsbunker till Sweden’s Data Center Stronghold är dess syfte inte längre en hemlighet. Area X och dess bemanning finns där för att skydda kritiska samhällsintressen samt säkra vital företagsinformation i privat och publik verksamhet.

Co-Location och Dedikerade servrar

I Area X får våra kunder tillgång till snabba nätverksanslutningar. Här finns också kyla och redundant reservkraft i form av både batterier (UPS) och dieselgenerator. Allt som behövs för att skydda datainformation åt Fiberdatas kunders finns just här. Oavsett om ett företag väljer att låta oss hantera sin servermiljö eller de vill använda sin egen är Area X bemannat för att hjälpa, tjäna och skydda.

För mer information och erbjudanden besök: areax.se

Som pionjär och med tekniken som dragkraft samt med människor som älskar den är Fiberdata idag en av landets starkaste oberoende systemintegratörer. Typiska kunder är operatörer, energibolag och kommuner som vill erbjuda bredbandsanslutningar på sina respektive orter.