Fiberdata AB

Fiberdata tecknar ramavtal med SSNF och Stadsnätsfabriken

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2013 14:00 CEST

Stadsnätsfabriken startade 2010 och övergick i SSNFs regi från och med 2011.

Stadsnätsfabriken är ett etablerat samverkansforum för öppna stadsnät som vill utvecklas och öka sin konkurrensförmåga, en plattform där det samlas konkreta medlemstjänster för verksamhetsutveckling.

Alla stadsnät som är medlemmar kan avropa tjänster/produkter från Fiberdata med det nya ramavtalet som undertecknades i början av mars 2013.

De tjänster vi erbjuder via avtalet är:

Konsulting, med förtroende vänder du dig till Fiberdata för nät revision, design, standardisering samt installationer, integration och migreringar.

Produktoberoende leverantör, som oberoende systemintegratör har Fiberdata valt att samarbeta med ett flertal leverantörer. Då alla nät är olika har vi därför möjlighet att designa och bygga nät med väl valda produkter som passar i varje stadsnäts specifika fall.

Drift och underhåll, från vår övervakningscentral (NOC) övervakar och driftar vi idag ett stort antal stadsnät runt om i Sverige. Våra drifttekniker felsöker och åtgärdar driftstörningar och avbrott alla timmar och dagar året runt. Från centralen erbjuder vi även tjänster som kundtjänst och provisionering av våra kunders nät och ser till att slutkunder kopplas in och ut allteftersom förändringar sker.

Hosting, Strax utanför Gävle, 30 meter ner i urberget, ligger Fiberdatas bergrum. Anläggningen byggdes en gång av militären för att skydda mot atombombsattacker. Härnere i nyrenoverade lokaler har vi 800 m2 golvyta i två plan för miljövänliga hostingtjänster.

Fiberdata, Ett starkt lag för ett starkt nät!

Som pionjär och med tekniken som dragkraft samt med människor som älskar den är Fiberdata idag en av landets starkaste oberoende systemintegratörer. Typiska kunder är operatörer, energibolag och kommuner som vill erbjuda bredbandsanslutningar på sina respektive orter.