Intercut Sverige AB

Fiberlaser skapar nya möjligheter för legoskärare

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2010 17:32 CEST

En standard Messer MultiTherm skärmaskin kan skära i plåtformat från 1,5x3m upp till 3x12 m utan att investeringen påverkas i någon större omfattning.

Enligt VD Siegfried Uhle fick man på detta vis både en snabb och ekonomisk lösning när den gamla skärmaskinen gick sönder.

Den största fördelen med nya fibertekniken är att driftkostnaderna är betydligt lägre jmf CO2 laser. Enligt Messer är livslängden för dioderna i resonatorn ca 50000 timmar, dessutom har fiberlasern ca 30% högre verkningsgrad jmf CO2 laser. Enligt Siegfried Uhle kan man köra sin maskin i treskift i hela 12 år utan någon större kostnad för underhåll.

Den enda nackdelen är fiberlaserns våglängd, den gör att man måste bygga in maskinen så att operatörens ögon inte exponeras vid skärning, därav använder Tyrolf&Uhle GmbH dels ett växelbord men också videoutrustning för att övervaka skärningen.

Enligt Messer´s Nordenchef Ingo Staudinger har man arbetat länge med skärprocesser för 1,2 kW och nu senast 2,4 kW vilket innebär hålslagning upp till 20 mm kolstål.

Vi tror mycket på kombinationmaskiner med plasma och fiberlaser, då kan man skära ytterkonturer med finstråleplasma och små hål samt små konturer med fiberlaser.

Messer Cutting Systems har sålt 5-10 fiberlasermaskiner i Europa. Både för ombyggnad av befintliga plasmaskärmaskiner samth en mindre ”laserliknande" skärmaskiner för plåtformat 2x4 m med växelbord.

Enligt Ingo Staudinger ..” vi tror att fiberlasertekniken kan ge våra kunder helt nya möjligheter när det gäller kvalitet och ekonomi i sin produktion”

Messer´s svenska agent Intercut Sverige AB kommer att informerarmed såväl skärprover som filmer på Messer Fiberblade under Tekniska Mässan Monter A18:10.

På Blechmässan visas en skärmaskin med två fiberlaserhuvuden i kombination med plasmaskärning_ Messer Cutting Systems Hall 13 monter C43.

Intercut Sverige AB är ett expansivt agenturföretag med maskiner för plåtbearbetning - från lagerhantering, logistik, skärning och bockning till efterbehandling. Under samma tak har vi flera kända varumärken som LVD, Messer, ARKU, LISSMAC, Hypertherm, Kjellberg, Thiel, Skanveir.