Position Scandinavia Jönköping/Nässjö

Fick ont i ryggen - startade succéåkeri i Nässjö

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2010 09:53 CEST

Höglands Logistik gör det igen!
Gasellvinnare andra året i rad

För drygt fem år sedan fanns inte företaget. Nu är Höglands Logstik AB från Nässjö gasellvinnare i hela företagstäta Jönköpings län - för a n d r a året i rad! Och allt började med att chauffören Henrik Almström fick ont i ryggen. Han förstod att tiden som förare av tunga fordon var över. Då startade han eget i stället. Resultat; en formidabel succé.

-Det är mycket ovanligt att ett företag blir gasellvinnare två år i rad i samma län, säger Andreas Nilses, på Dagens Industri. Nilses håller i trådarna för DI:s framgångsrika satsning på gasellföretag.

Henrik Almström befinner sig inte i direkt chocktillstånd. Men något åt det hållet upplevde han förra året då han blev länsvinnare i en av Skandinaviens företagstätaste regioner. Med behärskat lugn erkänner han dock att det även nu känns "lite chockartat" att åter bli utsedd till länsvinnare.
-Och vad är anledningen?
-Att vi har en fantastisk personal som hela tiden strävar efter att överträffa kundens förväntningar. Vi måste helt enkelt vara lite vassare och hålla en servicenivå som gör att vi sticker ut och inte bara blir ett företag i mängden.

Att företaget får denna utmärkelse just nu när man tagit 10 000 nya förnämliga lagerlokaler i bruk i Nässjö passar som handen i handsken. Både Höglands Logistik AB och det separata bolaget Höglands Logistik Center AB som sysslar med tredjepartslogistik får därmed ytterligare vind i ryggen.

Reglerna för att bli ett gasellföretag i korthet;

Ett gasellföretag har:
En omsättning som överstiger 10 miljoner SEK
Minst 10 anställda
En omsättning för 2009 som är minst dubbelt så stor som för 2006. Omsättningen har vuxit varje år under perioden.
Ett samlat rörelseresultat för de fyra senaste åren som är positivt
I allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner
Sunda finanser.

Bildtext; Landshövding Minoo Akhtarzand gratulerar Henrik Almström från Höglands Logistik i Nässjö. Chefredaktör Peter Fellman, Dagens Industri väntar med blomsterhyllning.