MaskinExpo Sweden AB

Ficon lanserar ny pickup-plog med kastande vingar på MaskinExpo

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2019 13:37 CEST

Finlands marknadsledande tillverkare av tillbehör för vägunderhåll och fastighetsskötsel för pickuper och små hjullastare – Ficon Ab – ställer ut på MaskinExpo den 23–25 maj. Företaget passar då på att lansera den nya plogen FC MS2500E, som har kastande och justerbara vingar. Plogen har en arbetsbredd på 2,5 meter och passar utmärkt för plogning av trottoarer och vägar.

Den nya plogen FC MS2500E har en ram av höghållfast stål. Vingen är tillverkad av hållbar och hal PE-HD plast. Vingens rörelser styrs från den ergonomiska kontrollen inifrån hytten. Bladet kan rullas ihop, vilket minimerar luftmotståndet och minskar bränsleförbrukningen. Plogens vikt är 170 kg.

– Att utrusta en pickup med tillbehör för vägunderhåll och fastighetsskötsel är både behändigt och ekonomiskt. Istället för att köpa ny traktor eller hjullastare är det möjligt att utrusta befintliga fordon med snöplog, sandspridare eller trycktvätt, säger Kasimir Sandman på Ficon Ab.

– Plogen och sandspridaren är lätta att ta loss och sätta på, samtidigt som fordonet möjliggör en smidig förflyttning från ställe till ställe.

Ficon Ab har ett brett register av produkter speciellt utvecklade för just pickuper och små hjullastare. Bland de mest sålda produkterna återfinns snöplog, sandspridare och högtryckstvättar för professionellt bruk.

Den mest unika produkten är FC Hyvelblad som installeras underpickupen och som kan användas för att avjämna packad is och snö på vintern samt för att utjämna sand på sommaren. På vårvintern skrapar hyvelbladet fram den gamla sanden som smält in i isen så att man inte behöver sprida ut ny sand varje gång, något som sparar både kostnader och miljö.

För mer information, kontakta:
Kasimir Sandman
Ficon Ab
Tel: +358 451 33 50 07
kasimir.sandman@ficon.fi

Om MaskinExpo

Om MaskinExpoMaskinExpo har arrangerats i över 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 23–25 maj 2019.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se