Figosystem

Figosystem har erhållit Miller Impression Award 2012 for Excellence in Flexo Printing

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2012 11:09 CEST

Figosystems mål är att utveckla och leverera flexotryck i världsklass. Genom ständiga förbättringar och investeringar håller de sig i framkant och kan numera stoltsera med norra Europas modernaste flexotryckanläggning. Som ett led i sitt arbete med ständiga förbättringar i tryckkvalitet är Figosystem stolta över att få Miller Impression Award 2012 for Excellence in Flexo Printing. Utmärkelsen i kategorin Label & Narrow Web Line (< 600 mm) är för en In-mould label tryckt på silver till en av Figosystems största kunder

Sedan ett år tillbaka är Figosystem HD-flexo certifierade hos Eskoartwork, som innebär att de har passerat ett certifieringsprogram med mycket höga krav på kvalitet i skärpa, färg och bildåtergivning.

Nyinvesteringar i Cyrel Digital Imager (CDI) från Eskoartwork och Cyrel® FAST från DuPont innebär att klichéerna håller högre kvalitet och är mer hållbara. Slutresultatet blir högre upplösning, skarpare bilder, mjukare infärgningar och större färgomfång. Klichétillverkningsanläggningen är förutom hållbar och effektiv dessutom miljövänlig, eftersom klichéerna nu tillverkas helt utan lösningsmedel.

Figosystem var en av de första i Sverige att arbeta med flexotryck. För 40 år sedan var tekniken i sin linda, men de såg tidigt potentialen. Under årens lopp har tekniken utvecklats i form av nya material, högre hastigheter och större volymer. Den moderna flexotrycktekniken är något helt annat än förr i tiden. Nu för tiden är metallicfärger, präglingar, magnetremsor och allt högre upplösningar vardag.

Den nybyggda fabriken (2009) på 5000 m2 ligger i Kungälv, tre mil norr om Göteborg. Kontors- lager- och produktionslokaler är helt anpassade till Figosystems miljömål och hela verksamheten drivs i enlighet med ledningssystem som uppfyller certifikat ISO 9001:2000 och ISO 14001:2004.

Företagets huvudmarknader är Sverige och de nordiska länderna, där Sverige är den största enskilda marknaden. Figosystem utvecklar i samarbete med innovativa maskin- och materialproducenter samt kunder behov och idéer på marknaden, vilket skall skapa långsiktiga och väldokumenterade kund/leverantörsförhållanden.

Figosystem är ett specialtryckeri med nära 50 års erfarenhet av etikettproduktion. Företaget grundades av Sture Olsson och har en stolt historia av innovativ utveckling i etikettbranschen. Figosystem är idag ett av norra Europas modernaste flexotryckerier inom självhäftande etiketter, ticket & tags och specialprodukter.