Tällberg Foundation

Filantroperna Melinda och Bill Gates tilldelas Tällberg Foundations Ledarskapspris

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2012 07:07 CEST

Tällberg Foundation tilldelar årets Ledarskapspris för principfast pragmatism till Melinda och Bill Gates, medgrundare av Bill and Melinda Gates Foundation, för deras strävan att utrota fattigdom och förbättra människors hälsa i utvecklingsländer. Priset består av en miljon kroner att doneras till ett välgörande ändamål som mottagaren själv väljer. Melinda Gates kommer till Stockholm den 6 augusti för att ta emot priset.

Bill och Melinda Gates har genom sin tro på att varje liv har lika värde skapat stiftelsen för att hjälpa människor att leva ett hälsosamt och produktivt liv. I utvecklingsländer har stiftelsen fokuserat på att förbättra människors hälsa och ge dem möjligheten att lyfta sig ur hunger och extrem fattigdom. I USA arbetar stiftelsen för att säkerställa att alla människor, speciellt de med minst resurser, har tillgång till de möjligheter de behöver för att lyckas i skolan och livet.

– Under det senaste årtiondet har Gates Foundation fokuserar på finansiering av innovativa idéer och samarbetat med partners runt om i världen som kan ha stor inverkan och ändra framtidsutsikterna för miljarder människor. Detta har inkluderat: ny teknik för att hjälpa jordbrukare i utvecklingsländer att odla mer mat och tjäna mer pengar, nya verktyg för att förebygga och behandla dödliga sjukdomar, samt nya metoder för att hjälpa elever och lärare i klassrummet, säger Bo Ekman, ordförande i Tällberg Foundation .

Tällberg Foundations Ledarskapspris består av ett diplom och en miljon kronor till ett för mottagaren välgörande ändamål som denna själv väljer. Bidraget på en miljon kronor möjliggörs genom en generös donation från Svenska PostkodLotteriet.

Priset tilldelas en ledare som förmår leva som han eller hon lär. Det delas ut till en eller flera individer som på ett konsekvent sätt har tillämpat humanistiska, sociala och ekologiska värderingar i resultatinriktat arbete. Priset ska därmed uppmuntra och stödja ledarskap som kombinerar fasta värderingar med goda resultat. Detta är det centrala i principfast pragmatism.

Prisceremonin äger rum måndagen den 6 augusti kl 19.00 i Eric Ericssonhallen i Stockholm.

För mer information, kontakta:

Bo Ekman, grundare Tällberg Foundation
bo.ekman@tallbergfoundation.org

Cecilia Nordström, vd Tällberg Foundation
Cecilia.nordtrom@tallbergfoundation.org

Om Tällberg Foundations Ledarskapspris för principfast pragmatism
Juryn som beslöt om 2012 års pristagare bestod av Bo Ekman, ordförande, Tällberg Foundation, Jan Eliasson, tillträdande vice general-sekreterare, FN, Alexander Crawford, research director, Tällberg Foundation och Erling Norrby, professor, Kungliga Vetenskapsakademien.

Tidigare pristagare:
2011 Jens Stoltenberg, statsminister, Norge
2010 Achim Steiner, chef FNs miljöprogram (UNEP), Kenya
2009 Dr Gro Harlem Brundtland, fd statsminister, Norge
2008 Kofi Annan, tidigare generalsekreterare FN, USA
2006 Lord John Browne of Madingley, tidigare ordförande BP, Storbritannien
2005 Russell Ackoff, ordförande Interact, USA

Om Tällberg Foundation
Tällberg Foundation är en ideell, obunden organisation som grundades 1981. Stiftelsens huvudsakliga fokus är att samla ledare från hela världen och från varierande bakgrund för diskussion och eftertanke. Tällberg Foundation arbetar med kunskaps- och konceptutveckling och arrangerar många nya samtal genom seminarier, workshops, analyser och lärresor. Tällberg Forum och stiftelsens övriga aktiviteter möjliggörs av generösa bidrag från både privata och offentliga sponsorer.

Om Svenska PostkodLotteriet
Svenska PostkodLotteriet vision är att bidra till en bättre värld för människor och vår jord. Svenska PostkodLotteriet använder kommersiella verktyg för att generera finansiering för projekt över hela världen. The United Postcode Lotteries är världens tredje största privata givare och har bidragit med € 5,4 miljarder till välgörenhet sedan 1990.

Tällberg Foundations aktiviteter möjliggörs genom generösa donationer från privata och offentliga sponsorer.

Eventsponsor för Ledarskapsprisceremonin den 6 augusti 2012 : Swedavia

Huvudsponsorer och samarbetspartners: Carl Bennet AB, e-man, Jochnick Foundation, Mindhouse, Municipality of Sigtuna, SAS Institute, Stampen, Vattenfall, Volvo

Sponsorer och samarbetspartners: Barbro Osher Pro Suecia Foundation, ComPodium, County Administrative Board of Stockholm, Fritt Ord Foundation, KPMG, Municipality of Leksand, Regional Development Council of Dalarna, SIANI, Sigtuna Foundation, Steninge Slott, Swedish Institute, Vinnova

Lokala sponsorer och samarbetspartners: Aitellu Business Intelligence, Ben & Jerry’s, City of Stockholm – Education Administration, Clas Ohlson, Dala Energi, Dalarnas Tidningar, Goethe Institut, Green Hotel, International Herald Tribune, IT System in Dalarna, Klockargården Hotel, Leksands Knäckebröd, Makthavare.se, Municipality of Lerum, Naturakademin, PEAB, SigtunaHem, Swedavia Swedish Airports, Tällbergsgården Hotel, Villa Långbers

Om Tällberg Foundation:

Tällberg Foundation är en ideell, obunden organisation som grundades 1981. Stiftelsens huvudsakliga fokus är att samla ledare från hela världen och från varierande bakgrund för diskussion och eftertanke. Tällberg Foundation skapar många nya samtal genom egna arrangerade seminarier, workshops, analyser, lärresor och även i en rådgivande kapacitet. Stiftelsen är baserad i Stockholm och i Tällberg i Dalarna.

Tällberg Forum och stiftelsens övriga aktiviteter möjliggörs av generösa bidrag från både privata och offentliga sponsorer. För mer information se www.tallbergfoundation.org och Tällberg Foundation contributors.

Följ Tällberg Foundation på Twitter: http://twitter.com/#!/tallberg
På Facebook: https://www.facebook.com/TallbergFoundation