Filibaba AB

Filibabas Vegetarisk Husmanskost blir ännu bättre och godare när den nu blir en plusapp, får nytt namn och lägre pris.

Press Release   •   Feb 14, 2013 14:58 CET

Stockholm, Sverige – Filibaba har annonserat den andra stora uppdateringen av sin omtyckta vegetariska matlagningsapp, byggd från grunden med gott om recept för vardaglig matlagning.

Appens 63 recept består till stor del av vegetariska barndomsfavoriter från teamets receptguru Viktor Sundén, samt en del fräscha nykomlingar i kategorierna sallader, soppor, pasta, biffar och färser, bröd och desserter. Appen är omdöpt till Filibaba Husmanskost och full med nya funktioner. Vad sägs om en smart animerad äggklocka?

"Äggklockan är en "wow"–funktion som du tycker om att visa för dina vänner," säger Max Rudberg, teamets chefdesigner. "Den är väldigt praktisk. Ägget är förinställt på den tillagningstid som omnämns i receptet, så allt du behöver göra är att trycka för att starta den."

De nuvarande iPad-användarna berömmer inte bara appens recept, utan uppskattar appens design och fina detaljer, med retinaupplösning på foton, animationer, ljudeffekter och realistiska knappar för val som metriska eller amerikanska mått.

"Att navigera i appen är enkelt, till och med min mamma var helt bekväm med att använda den med en gång," förklarar Jenny Sundén, Filibabas VD. "Vi spenderade mycket tid på att se till att appen fungerar som ett smidigt verktyg för matlagning – vare sig du är på väg hem från jobbet, i affären eller i köket. Små saker, som att ingredienslistan och receptbeskrivningen scrollar individuellt, gör stor skillnad."

"Vi har som mål att göra den bästa matlagningsappen för iOS," säger Max. "Dom här vegetariska rätterna är alla utsökta, hälsosamma, lätta att tillaga, och använder sig av vardagliga ingredienser som du lätt kan hitta, kanske till och med i ditt eget kök just nu.

Tillsammans med det lägre priset och nya funktioner, så får appen också ett nytt namn, Filibaba Husmanskost, som utvecklarna påpekar bara är början på en rad godbitar som komma skall.

"Inom en snar framtid kommer vi släppa fler vegetariska och veganska kokböcker, där varje bok kommer bära Filibaba–namnet," förklarar Jenny. Hon nämner att alla appar kommer ha olika typer av recept – Filibaba Smoothies, Filibaba Spreads – men behålla samma läckra foto och detaljer som får det att vattnas i munnen. Det kanske till och med finns samarbete med kändiskockar och bloggare på lager.

Filibaba Husmanskost finns nu tillgänglig på App Store som en plusapp designad för båda iPhone och iPad, prissatt till endast 14 kr – halva kostnaden mot den förra versionen. Recepten finns på svenska, engelska och nu även brasiliansk portugisiska. Ladda ned appen från iTunes App Store på: https://itunes.apple.com/us/app/veggie-meals-easy-to-cook/id495582698

Jenny Sundén
Email: jenny@filibaba.com
Twitter.com/filibaba
Facebook.com/filibaba
Telefon: 070 796 00 47

Filibaba, med säte i Stockholm, släppte sin första app, Vegetarisk Husmanskost, i januari 2012 som en interaktiv kokbok exklusivt för iPad. Jenny Sundén, företagets VD, är en erfaren interaktionsdesigner ansvarig för den framgångsrika Zlatan Ibrahimovic iPad-appen. Hennes bror Viktor är kokboksförfattare som för närvarande studerar på Sveriges lantbruksuniversitet. Max Rudberg, teamets grafiska designer, har tidigare frilansat åt ett företag i Cupertino, Kalifornien. Robert Dougan skapade den första iPad–appen, och samarbetade i kodarbetet med den erfarna iOS-utvecklaren Erik Olsson.