SMGC

Filip, 26 år, skall höja statusen på underhåll!

Pressmeddelande  •  2012-03-15 08:36 CET

Filip Adielsson, 26 år och civilingenjör från Lunds Tekniska Högskola har fått det stora uppdraget att ge underhåll status! Det gör han i rollen som projektledare för SMGC - Sustainability and Maintenance Global Center.

- Underhåll är ett område med en stor outnyttjad potential säger Filip Adielsson. Jag tycker att man kan jämföra detta med hur vi såg på sophantering innan det blev recycling. Sophantering var ett problem. Recycling är en möjlighet! Recycling skaffade sig all den status som sophantering saknade. Då hände det något! Värdet för både Jorden och våra företag kan knappast överskattas. Nu gäller det underhåll! Vare sig näringslivet eller den offentliga sektorn har råd att låta ett så viktigt område som underhåll leva vidare med så låg status som det haft hittills, säger Filip Adielsson.

SMGC bildades i början av 2011 av en rad välkända företag. Bland dessa märks SSAB, Vattenfall, Volvo och SKF. Den offentliga sektorn representeras av bland annat Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Ett 40-tal personer är engagerade i någon av de arbetsgrupper som bildats hittills. I maj manifesteras SMGC i form av sin första stämma.

Då anordnar SMGC dessutom konferensen Sustainability Circle Meeting i Trollhättan.

- Den skall bli en vitamininjektion för den viktiga underhållsprofessionen, säger Filip. Vi räknar med mellan 500 och 1000 deltagare! Det skall bli den största hittills!

Bland annat kommer talare som Getingens ordförande Carl Bennet, Stampens och Göteborgspostens ägare Peter Hjörne, Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm och Stena Metalls Peter Domini att vara talare. Landshövding Lars Bäckström avslutar.

- Jag är så glad att Filip har tagit på sig det här uppdraget, säger SMGC:s ordförande Anders Källström. Varje ny generation har ett ansvar att väcka de frågor som tidigare generationer inte orkat lyfta. Filips arbete är en viktig del av allas vår framtid, inte minst i form av kampen för vår fortsatta konkurrenskraft.

Intervjua gärna Filip Adielsson. Han nås på telefon 070-789 9417.

SMGC:s ordförande Anders Källström har telefon 0708-232410.

Mer information om SMGC finns på www.smgc.se och på www.sustainabilitycircle.se.

SMCG är ett kluster av företag, förvaltningar, föreningar och högskolor som tillsammans verkar för att utveckla och stödja underhåll som en viktig del i en hållbar utveckling. Bland medlemmarna finns Volvo Lastvagnar, SSAB, Ringhals, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Kemira och SKF.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom