Infotool AB

Filippa K matchar enkelt siffrorna mot budget

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 08:00 CEST

Hos Filippa K är tiden då man jämförde pappersutskrifter från ekonomisystemet och utskrifter från budgeten i Excel ett minne blott. Med hjälp av verksamhetsstödsystemet Diver kan man på företaget sammanställa information från olika databaser och sortera, gruppera och välja data på ett lättöverskådligt sätt.

Precis som andra företag inom modebranschen kännetecknas Filippa K av en mycket snabbrörlig produktion, där man byter ut sortimentet varje halvår och produktserierna kommer och går. Desto större anledning fanns det då att använda ett verktyg som Diver.

- Förut hade vi en systemvärld med ett par olika affärssystem, bland annat Hansa och FileMaker. De systemen gav oss väldigt mycket data, men informationen var inte lättillgänglig, berättar Magdalena Rodell Andersson, CFO hos Filippa K.

För att kunna jämföra utfallet från ekonomisystemet fick man be om hjälp för att plocka fram den informationen och sedan göra en jämförelse manuellt med budgeten som fanns inlagd i Excel. Det här sättet att arbeta var väldigt omständligt, sårbart och ineffektivt.

- Med hjälp av Diver binder vi ihop det hela – så att man som avdelningschef direkt har möjlighet att gå in och se sitt ansvarsområde jämfört med till exempel budget, och följa upp index- och nyckeltal.

Detta har fått effekten att det har blivit möjligt att jobba mer med det man ska arbeta med, istället för att ägna tid åt att sammanställa information från olika system. Med den här hjälpen är det möjligt att också vidta åtgärder mycket snabbare om man upptäcker att resultatet inte skulle vara till belåtenhet.

- I alla branscher har man behov av att följa sin verksamhet, alla måste få ut relevant affärsdata på ett enkelt sätt och inte bara gå på känsla. Vi skapar till exempel rapporter för många butikschefer. De är ju exempel på tydliga resultatenheter, säger Magdalena Rodell Andersson.

- Vi är mycket glada över att ha Filippa K som kund, säger Infotools vd Per Nyberg. Detta är vår tredje kund i beklädnadsbranschen, de övriga är BabyBjörn samt danska RedGreen och Birger Day Mikkelsen. Uppstickarna inom nordiskt mode är en mycket intressant målgrupp för oss och med referenser som dessa hoppas vi på ännu fler.

Hos Filippa K arbetar man helt i Mac-miljö, vilket automatiskt slog ut en hel del konkurrerande leverantörer som endast säljer system som är uteslutande anpassade för PC. Och även om det fanns andra verksamhetsstödsystem för Mac, så stod Diver ut – det var flexibelt och enkelt, men ändå kraftfullt.

– Våra verktyg implementeras snabbt och användarna kan behärska dem utan att behöva kunna något frågespråk som SQL. Man är igång på fem minuter, säger Per Nyberg.

Egentligen så var man på Filippa K från början ute efter en kombination av ett uppföljnings- och planeringssystem, mycket på grund av att man hade erfarenhet av att ha jobbat med sådana system tidigare.

- Nu har vi dock kunnat lösa detta med ett gränssnitt till en egenutvecklad budgeteringsmodul. Denna kommer att testas under höstens budgetarbete, och vi hoppas att det faller väl ut.

- Diver känns som ett bra verktyg med inbyggd logik, där man inte behöver bygga så mycket rapporter. I förlängningen väntar vi oss högre effektivitet vilket kommer att leda till bättre resultat. I och med att man kan få siffror på det man har gjort, blir det lättare att styra framåt. Jag ser framför mig hur den ökande kunskapen kommer att utvecklar hela vår organisation, avslutar Magdalena Rodell Andersson.

Infotool erbjuder användarvänliga och kostnadseffektiva systemlösningar för beslutsstöd, planering och Service Management. Lösingar som varje år sparar miljoner och förbättrar kvaliteten till våra kunder. Nu kan vi hjälpa även dig att nå fantastiska resultat.