Film i Väst AB

Film i Väst samproducerar första långfilmen om Bamse

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2012 16:27 CEST

Bamse, världens starkaste och snällaste björn, kommer som långfilm på bio julen 2013. I Bamse och Tjuvstaden får vi följa Bamse, Skalman och Lille Skutt på ett nytt spännande äventyr genom Trollskogen och in i Tjuvarnas stad för att rädda Farmor. Filmen produceras av Tre Vänner och samproduceras av Film i Väst.

- Det är dunderroligt att det äntligen görs långfilm om en älskad svensk barnikon. Bamse och Tjuvstaden kommer att vinna den unga biopublikens hjärtan, säger Jessica Ask, produktionschef på Film i Väst.

Redan 1966 kom de första avsnitten av Bamse. Rune Andréasson tecknade både för TV och för en veckoserie i Allers. Sedan dess har det blivit över 500 seriealbum och många tecknade filmer. Varje månad läser över 100 000 barn Bamse.

Bamse och Tjuvstaden bygger på ett originalmanus av Johan Kindblom och Tomas Tivemark och den beräknas ha biopremiär julen 2013. Filmen produceras av Tre vänner i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film, SVT, Sluggerfilm och BAMSE Förlaget med stöd av Svenska Filminstitutet och Nordisk Film och TV Fond. Den distribueras av Nordisk Film.

Film i Väst är en av Europas ledande regionala filmfonder. Vi ägs av Västra Götalandsregionen och sätter genom filmen Västsverige på världskartan. Vi är samproducenter, delägare och finansiärer av 30-40 svenska och internationella långfilmer, lika många kort- och dokumentärfilmer samt en knapp handfull TV-dramaserier per år.

Film i Väst i korta drag
Ägs av Västra Götalandsregionen
Omsättning: cirka 100 MSEK (2011)
Uppdragsgivare är Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsnämnd och Västra Götalandsregionens kulturnämnd.