Film i Väst AB

Film i Västs samproduktion Jakten av Thomas Vinterberg Oscarsnominerad

Pressmeddelande   •   Jan 16, 2014 15:04 CET

I dag Oscarsnominerades den danske regissören Thomas Vinterbergs film till en av fem i kategorin Best Foreign Language Film. Jakten är producerad av Zentropa i samproduktion med bland andra Film i Väst och Zentropa International Sweden.

Thomas Vinterbergs Jakten belönades med en Palm d'Or vid filmfestivalen i Cannes 2012 och vann pris för bästa manus vid European Film Awards. I oktober 2013 belönades den med Nordiska Rådets filmpris på 350 000 danska kronor. Den var också nominerad till Golden Globe 2014. I Danmark har den varit en verklig publiksuccé med över 700 000 biobesökare.

Oscarsgalan hålls den 2 mars 2014.

För mer information: http://oscar.go.com/nominees

Film i Väst är en av Europas ledande regionala filmfonder. Vi ägs av Västra Götalandsregionen och sätter genom filmen Västsverige på världskartan. Vi är samproducenter, delägare och finansiärer av 30-40 svenska och internationella långfilmer, lika många kort- och dokumentärfilmer samt en knapp handfull TV-dramaserier per år.

Film i Väst i korta drag
Ägs av Västra Götalandsregionen
Omsättning: cirka 100 MSEK (2011)
Uppdragsgivare är Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsnämnd och Västra Götalandsregionens kulturnämnd.