ISHR Sweden

Filmevent på Zita med Oscarstävlande "Letter From Masanjia" - om två individer som fick Kinas arbetslägersystem på fall

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2019 13:15 CEST

Under många år har den kinesiska regimens maktanspråk världen över utvidgats, men det har även förföljelse och förtryck mot advokater, dissidenter, religiösa m fl inuti landet gjort. Samtidigt har kampen för frihet och viljan att avslöja regimens alla fruktansvärda handlingar tagit sig nya former.

Tack vare individer som inte ger vika i mötet med den kinesiska statens terror, och som trots massiv övervakning lyckas komma ut med sanningen, så känner vi till exempel till vad som sker i de enorma omskolningslägren i Xinjiang och vilka offren är i de storskaliga, statssanktionerade organstölderna.

I dokuthrillern "Letter From Masanjia", som visas på Biogaf Zita den 1:a oktober på KKP:s 70-årsdag, har man nu chansen att möta just två av dessa otroligt modiga individer. Denna mångfalt prisade dokumentär skildrar på ett fantastiskt sätt den osannolika historien om hur en tvåbarnsmamma från Oregon och en kinesisk samvetsfånge fick Kinas regim att stänga hundratals arbetsläger, dock inte utan stora uppoffringar från dem själva och deras familjer.

Efter visningen har vi en livesänd frågestund med filmens producent och Peabodypris-vinnare Leon Lee.

Hjärtligt välkomna!

: Yi Zhang 0737-401903
Epost:
ishr.sweden@gmail.com

Medarrangörer: Olof Palme International Center, ABF Stockholm, Svenska Tibetkommittén, Uiguriska Utbildningsföreningen.

Officiell trailer, svenska undertexter

Tid och plats: Tisdag 1:a oktober kl 18.30 - 21.00, Biograf Zita, Birger Jarlsgatan 37

Program:
Tebjudning med tilltugg:1830.
Filmstart: 19.00
Frågestund: 20.15

Biljetter
Presskit

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pressutlåtanden:"A potent documentary... an important story,…" - The New York Times
"Amazing film… A powerful tale of human suffering, compassion and perseverance
.”- The LA Times
“An astonishing sequence of events”
- BBC World Service, Outlook
“Now, for the first time, the full story is being told
” - The Globe & Mail

Mer om filmen
Dokumentär thriller om den otroliga historien bakom ett SOS-brev, skrivet av den kinesiske samvetsfången Sun Yi då han satt i ett av Kinas mest fruktade arbetsläger Masanjia. Brevet, gömt i en Halloween-dekoration tillverkad under miserabla förhållanden för ett utländskt företag, hittas av tvåbarnsmamman Julie Keith från Oregon i en dekoration hon köpt på varuhuset Kmart. Efter kontakt med olika organisationer och media blir "SOS-brevet från Masanjia" snabbt en världsnyhet och får Kinas regim att stänga hundratals arbetsläger, men detta visar sig bara vara början.

Filmat inifrån Kina av huvudpersonen Sun Yi själv, med stöd av den Peabodypris-vinnande producenten Leon Lee, avslöjas för första gången den verkliga historien bakom brevet och dessa två osannolika hjältars liv och möte.
Filmen premiärvisades på den välrenommerade festivalen "Hot Docs 2018" i Kanada och var bland de tjugo främsta publikfavoriterna. Filmen som blev uttagen till att tävla för Oscarsgalans dokumentärfilmskategori har bl.a. visats på en mängd filmfestivaler i Europa och vunnit många pris.

The International Society for Human Rights is an international non-governmental, non-profit human rights organization with Participative Status with the Council of Europe and is a member of the Liaison Committee of the Non-Governmental Organisations at the Council of Europe.

The ISHR has observer status with the African Commission of Human and Peoples' Rights. It has associate status with the Department of Public Information of the United Nations and Roster Consultative Status with the United Nations Economic and Social Council (ECOSOC).

The ISHR is seated in Frankfurt am Main, Germany, and was founded in West Germany in 1972, with the aim of promoting international understanding and tolerance in all areas of culture and society and so was committed from its inception to only support individuals who share this principle and, consequently, strive non-violently for their rights.

The society became the International Society for Human Rights in 1982, with the founding of branches in Austria, Switzerland, the UK and France. Since then it has grown to include 35 National Sections, National Groups, Regional Committees and Affiliated Organisations worldwide.