Folkets Hus och Parker

Filmklassiker får nytt liv på bio

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 16:09 CET

På juldagen är det sverigepremiär för de digitalt nyrestaurerade filmklassikerna Sound of music, Livet är underbart och I hetaste laget. Folkets Hus och Parker, som ligger bakom satsningen, hoppas att det ska få fler att upptäcka klassikerna.

– Filmerna har haft nypremiär på bio i England, där bild- och ljudkvaliteten höjts till skyarna av kritiker och filmerna gått för utsålda hus med en lyrisk publik. Det är spännande att se hur filmerna tas emot i Sverige, säger Gunno Sandahl, kulturchef på Folkets Hus och Parker.

I hetaste laget, (1959), som av American Film Institute utsetts till den största komedin genom tiderna. Livet är underbart från (1947), och  Sound of music, (1965) visas digitalt under julhelgen med start 25 december på följande biografer: Rio (Stockholm), Roy (Göteborg), Spegeln (Malmö), Folkets Hus i Boxholm och Odeon, Bengtsfors. Filmerna visas endast på digitala biografer med dagens bästa visningsteknik.

Mer information:
Rickard Gramfors
Projektledare, Digitala Hus.
rickard.gramfors@fhp.nu

Mathias Bohman

www.hollywoodklassiker.se

www.fhp.nu

Folkets Hus och Parker
Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu