X Publishing

FILMRÄTTIGHETERNA KÖPTA TILL VALLE WIGERS DEBUTROMAN GOD NATT, OKTOBER

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2013 10:02 CEST

Fundament Film har den 20 april 2013 slutit ett avtal med författaren avseende options- och filmrättigheterna för God natt, oktober. Producenten Lars Pettersson har tillsammans med författaren valt Hanna Elin till regissör.

Bolaget, verksamt i Stockholm och Göteborg, drivs av Lars Petterson och Håkan Hammarén. Fundament Film finansierar och producerar långfilmer och TV-serier. Bland produktionerna märks En spricka i kristallen, baserad på Cecilia von Krusenstjernas roman med samma namn, och 30 grader i februari, som sändes i SVT 2012 och vann en Kristallen som bästa tv-drama. I september har Skumtimmen premiär, (regi Daniel Alfredson). Skumtimmen är baserad på Johan Theorins roman med samma namn.

Om boken

God natt, oktober är en uppväxtskildring som utspelar sig i Göteborg. Den handlar om tillhörighet och försoning, om solidaritet och saknad, men också om punk, frigörelse och pepitarutiga kjolar.

Tillsammans med sina föräldrar flyttar Adam in i den nybyggda stadsdelen strax söder om centrum. Deras liv utspelar sig på liten yta, men den stora politiska världen är ständigt närvarande, om så endast i tanken. Fast varför är familjens lilla värld så bräcklig? Besöken utifrån går att räkna på ena handens fingrar.

Olyckan är ofrånkomlig. Och genom 1980- och 90-talets Göteborg får Adam bära sina föräldrars revolutionära hjärtan i sina händer.

Boktrailern: http://www.xpublishing.se/?p=2699

God natt, oktober på X Publishings hemsida: http://www.xpublishing.se/?page_id=2536

Fundament Film AB: http://fundamentfilm.se/

Bokrecensionsdatum 23 april. För intervju och recensionsex: info@xpublishing.se

X Publishing är crossoverförlaget mellan din värld och den andra. Vi står envist och resolut på en kvalitativ grund, med förhoppning om att ge ut böcker som dundrar in i hjärtat.

Vi sitter i Älvsjö centrum söder om Stockholm, med utsikt över Älvsjö konditori.

Besöks- och postadress: Johan Skyttes väg, 203 125 34 Älvsjö.

Mejladress: info[at]xpublishing.se