Evenemangstips

Fin utmärkelse för gott Ambassadörsskap 2005!

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 16:13 CET

Under pompa och ståt på den årliga Guldfesten i Höör presenterade Höörs Turistförening efter samråd med Höörs Kommun och Höörs Företagarförening en ny utmärkelse: Årets Höörsambassadör 2005. – Höörsområdet är en bygd beroende av besöksnäringen och för att få fler att förstå vikten av denna näring i smått och stort, togs denna utmärkelse fram, säger Ise Andersson, turistbyråchef i Höör. Utmärkelsen delas ut till den person, det företag eller den förening som genom sin verksamhet i Höör eller på annan plats, genom sitt arbete, sitt sätt att agera och synas, har visat sig vara en god ambassadör och marknadsförare av Höör och förstärkt den positiva bilden av vår kommun. Till Höörsambassadör 2005 valdes Stiftelsen Skånes Djurpark.

- Det är en ära för oss att få denna utmärkelse, säger Staffan Åkeby, djurparkens chef. – Att bli uppmärksammad på denna nivå för det arbete vi lägger på att ständigt utvecklas, men i linje med stiftelsens mer än 50 år gamla stadgar, känns extra roligt. Genom stadigt ökade besökssiffror med nytt besöksrekord förra året, har vi förstått att parken har ett innehåll och en marknadsföring som lockar, men att bli uppmärksammad som årets Höörsambassadör är något speciellt, fortsätter han. – Och läget i Höörs kommun skryter vi gärna med - centralt mitt i Skåne, i en underbar natur och med ett gott samarbetsklimat mellan olika anläggningar.

Djurparken har ända sedan den stiftades 1948 hela tiden arbetat mot samma mål: att hålla Nordiska djur i så naturligt miljö som möjligt och att väcka

intresset för Nordens djur och natur, där barn och ungdomar är en viktig målgrupp. Viktigt är också arbetet med hotade djurarter, där parken medverkar i flera bevarandeprojekt och att främja naturvetenskaplig utbildning och forskning. Alla barn t.o.m 15 år har fri entré, gymnasieungdomar kraftigt reducerad entréavgift och ett visst antal lärare per klass går in gratis. Parken har samarbete med högskolor och universitet och många studenter väljer också att förlägga sina projekt- och examensarbeten till Skånes Djurpark.

Med denna profil som bas strävar djurparken mot en omvärldsanpassning som inte påverkar dess naturliga image och stiftelsens stadgar, men som lockar besökare. Parken är tillgänglig årets alla dagar, med möjlighet att följa djurlivets och naturens utveckling året runt. Säsongsprogrammet bjuder på aktiviteter vår, sommar, höst och vinter- där den årligen återkommande Rovdjursdagen är en av årets stora händelser. Möjligheter finns även till mer annorlunda och spännande djurmöten som t ex att besöka vargflocken inne i hägnet, för upplevelse, förståelse och kunskap. Skånes Djurpark arrangerar även aktiviteter både för företag och för privatpersoner, aktiviteter med innehåll unikt för parken. Entrékortet för vuxna kostar bara 130kr och som bonus får man fri entré hela innevarande kalenderår. Det är viktigt att besökaren skall känna sig välkommen tillbaks.

Det var också ovanstående som bidrog till juryns val och motivering som löd:

”Skånes Djurpark har valts till Årets Höörsambassadör för att: De har lyckats bevara och utveckla en bärande idé att nå ut med djur- och naturkunskap till barn och ungdomar. Deras insats när det gäller att skydda och bevara utrotningshotade djurarter syns långväga. De har genom sin marknadsföring lyckts med, att i en tid när utbudet ökar, fortsätta vara en viktigt, självklart och attraktivt besöksmål för en ny generation besökare. Skånes Djurparks strävan att ge besökarna ett möte med de nordiska djuren på djurens egna villkor passar väl in i Höörs Kommuns profil med närhet till naturen. De har på detta sätt medverkat till att stärka den positiva bilden av Höör”.

Staffan Åkeby avslutar med ett stort tack. Ett tack som han riktar till parkens medarbetare, sponsorer, parkens vänförening och styrelse, Höörs kommun, Turist- och Företagarföreningen och sist men inte minst alla parkens besökare som hälsas hjärtligt välkomna till nya underbara upplevelser hela 2006!

För mer info kontakta Staffan Åkeby, djurparkschef (mobil 0705-553065) eller Suzanne Simonsson, marknadsansvarig(mobil 0706-428706). Djurparkens tel: 0413-55 30 60.