Svenska Frisbeesportförbundet

Final för Sverige

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2015 20:41 CET

Det svenska landslaget i ultimate i divisionen Grand Master har gått till final vid Beach VM i Dubai, det efter att ha slagit Finland med 12-11 i en tight semifinal. Sverige hade ledningen i halvlek men släppte sedan upp Finland och låg under med 8-11. En historisk vändning där alla spelare krigade för att ta hem matchen och gjorde det till sist med 12-11.

I morgon, fredag, väntar final mot USA. Matchen kommer att sändas live på http://live.wcbu2015.org/

För det svenska mixedlandslaget gick det sämre och man spelar nu om femte pris i morgon, fredag, mot Filippinerna. Sverige är regerande Europamästare.

Frisbee är en tävlingsidrott bestående av ett antal grenar som utförs i lag eller individuellt. De olika grenarna är sinsemellan mycket olika varandra, men de har en gemensam nämnare, discen (frisbeen). Varje gren har discar anpassade för deras speciella krav.

Sverige tillhör toppskiktet i världen, med världsmästare bl.a. i Allround, Discgolf och Längd. Svenska klubblag i Ultimate hävdar sig mycket bra både på dam- och opensidan i de EM och VM som arrangeras. I individuella mästerskap finns svenska spelare ofta med i medaljstriden.

Svenska Frisbeesportförbundet är med i Riksidrottsförbundet (RF) sedan 1983.

Frisbeesport är en unik företeelse. Vi har mycket gemensamt med andra idrotter men få idrotter har respekten för motspelaren inskriven i reglerna. Inom vår största lagidrott, som heter Ultimate, är detta som allra tydligast. Vår respekt för varandra är sportens grundläggande egenskap. Vi kallar detta för Spirit of the game eller Regel nummer ett. Eftersom vi lever med denna respekt har vi skaffat oss en god kunskap om respekt och idrottsetik, vilket är vårt främsta bidrag i vårt samarbete med företag och andra idrottsförbund.