Scania AB

Final i Europas största tävling för unga förare

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2003 16:19 CEST

Lördagen den 20 september möts 20 finalister från lika många länder i finalen av Scanias säkerhetstävling Young European Truck Driver. Tävlingen, som genomförs i samarbete med bland annat EU-kommissionen och som samlat 6000 deltagare, är Europas största tävling för unga yrkesförare. Målet är att öka medvetenheten om trafiksäkerhet och därigenom minska antalet olyckor med tunga fordon.

Sex tusen professionella lastbilsförare födda 1973 eller senare har deltagit i tävlingen. I Europafinalen, som äger rum den 20 september i Södertälje, möts segrarna från de nationella finalerna i de 15 EU-länderna samt Norge, Polen, Slovakien, Schweiz och Tjeckien. Tävlingen fokuserar på trafiksäkerhet och bränsleekonomi samt olika typer av precisionskörning och är en kombination av teoretiska och praktiska prov.

Kenneth Mellström, 29-årig enbilsåkare i familjeföretaget Tank Trans Saleby, vann Sverigefinalen och representerar de svenska yrkesförarna i den europeiska finalen.

– Vi har fått stor respons för tävlingen, inte bara från förarna och åkeriföretagen utan även från myndigheter och trafiksäkerhetsorganisationer runt om i Europa. Engagemanget visar att det finns en gemensam syn på vikten av att vara säkerhetsmedveten och köra bränslesnålt, säger Kaj Lindgren, CoS and Group Vice President, Scania..

Färre olyckor – bättre miljö

I åldersgruppen 14-25 år är trafikolyckor den vanligaste dödsorsaken. Varje år omkommer cirka 40 000 människor inom EU i trafiken. Den Europeiska kommissionens mål är att halvera dödstalen till år 2010. Kommissionen har tillsammans med Scania utarbetat formerna för säkerhetskampanjen Young European Truck Driver.

Scania har en lång tradition när det gäller att utveckla trafiksäkra fordon och har en ledande position i branschen. Men ett säkert fordon räcker inte för att förhindra olyckor. Den viktigaste faktorn är en välutbildad förare som kör säkert och instinktivt handlar rätt i oförutsedda situationer. Med Young European Truck Driver har Scania nått ut till de unga förarna och uppmuntrat dem att öka säkerheten och höja sin förarkompetens – och dessutom visat på det engagemang i trafiksäkerhetsfrågor som finns i transportbranschen.

Effekten av att öka säkerhetsmedvetandet bland yrkesverksamma lastbilsförare är inte bara färre olyckor utan även bättre miljö. En säker körstil sparar automatiskt bränsle och minskar utsläppen.

– Scania vill gärna bidra till en bättre miljö, färre olyckor och en smidigare trafik för alla trafikanter. Young European Truck Driver har ökat medvetenheten om säkerhet och bränslesnål körning bland målgruppen, deltagarna har visat ett oerhört engagemang. Jag är övertygad om att tävlingen har varit ett viktigt bidrag till att nåla EU:s trafiksäkerhetsmål, säger Kaj Lindgren.

På europeisk nivå sponsrar EU-kommissionen IRU, Shell och Michelin I Sverige stöds tävlingen dessutom av Vägverket, Svenska Åkeriförbundet, Svenska transportarbetareförbundet, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Svenska Vägföreningen och TYA.

Du är välkommen till finalen som äger rum på Scanias område i Södertälje. Det är skyltat från E4 och E20 till Chassiporten på Verkstadsvägen. Finalen kombineras med ett Öppet Hus med bland annat visning av Scanias busschassimontering och scenunderhållning.

Program:
13:45 – 14:15 Presentation av tävlingen och finalisterna
14:15 – 15:15 Finalkörning
15:15 – 15:30 Intervjuer på scen
16:00 Vinnaren koras, prisutdelning och intervju med vinnaren

Ytterligare information Young European Truck Driver, liksom bilder på samtliga finalister finner du på:

www.scania.com/about/news/Events/yetd_final2003

För ytterligare information kontakta Hans-Åke Danielsson, tel: 08-55 38 56 62

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 uppgick faktureringen till 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto till 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busschassitillverkning sker i Sverige, Brasilien och Mexiko och busskarossering i Sverige, Polen och Ryssland.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com