Svenska Bouleförbundet

Tyringe, arrangör: Tyringe Boulegetingarna

Plats: Kollingevägen 8, Tyringe

Tid: Spelstart kl 09.00 både lördag och söndag

Deltagande lag i finalspelet:

BK Strand Hjo

Boo SK (Nacka)
Boulett BK (Västerås)
Coccinelle PC Malmö

Gothenburg Boule Bangers (Göteborg)
IFK Goteboule (Göteborg)
Sundsvalls BK
Åstorps Björnboulare

Coccinelle PC vann Svenska Cupen Dam år 2016. I Coccinelle PC spelar bland andra landslagsspelaren Jessica Johansson, som förra året vann såväl EM-brons i singel som EM-silver i precisionsskytte. Bland de åtta lag som är kvalificerade till årets finalspel finns gott om landslagsspelare. I Boo SK spelar Lotta Larsson och Jenny Hamberg, i Boulett BK finns Signe Holgersson, i Gothenburg Boule Bangers hittar man de unga landslagsspelarna Linn Callderyd och Saga Wahlberg och i IFK Goteboule spelar Tove Orrbeck. Coccinelle har vunnit Svenska Cupen Dam fyra gånger tidigare. BK Strand vann 2005 och 2006, Sundsvall vann 2008, Boo SK vann 2013 och Boulett BK vann 2015.

Så här går det till:

Finalspelet spelas under två dagar. Dag ett spelas cirkelpool, där lagen delas in i två grupper med vardera fyra lag. De fyra bästa föreningarna går till semifinal. Semifinaler och finaler spelas på söndagen.

Varje klubbmöte spelas i två avdelningar. I varje avdelning ska klubblaget bestå av fyra spelare. I avdelning 1 formas laget i en trippel (3 spelare i varje lag). Inbyte av den fjärde spelaren får ske en gång per match. I avdelning 2 formeras laget i två dubblar (två spelare i varje lag). I trippel har varje spelare två klot. I dubbel har varje spelare tre klot. Först till 13 poäng vinner.

Om Svenska Cupen Dam:

Svenska Cupen Dam är en inomhustävling för klubblag (ett per klubb). Tävlingen består av en grundomgång på olika spelplatser i Sverige som senare följs av ett finalspel. I år spelades grundomgångarna i Sundsvall, Motala och Halmstad den 28-29 januari. Finalspelet avgörs i Tyringe (Hässleholm) den 25-26 februari. Totalt deltog 34 lag i grundomgången. Förra årets segrare, Coccinelle PC, är direktkvalificerade till finalspelet. I finalspelet gör åtta föreningar upp om segern.

Resultat 2016:

1. Coccinelle PC Malmö

2. Boulerosällskapet (Stockholm)

3. Boo SK (Nacka) & Club Boule Bonbon Skövde

Mer information och resultatrapportering på:

svenskboule.se

Livesändning via thorellsevent.se

Kontakt:

Lasse Franck, 070-863 61 67 lasse.franck@svenskboule.se Informatör, Svenska Bouleförbundet Anders Larsson, 070-261 41 82 Assisterande förbundskapten