Årets Kock AB

Finalfältet klart i Årets Kock 2011

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 16:20 CET

En skåning och fem stockholmare gör upp om titeln Årets Kock 2011 när finalen avgörs den 3 februari 2011. Det stod klart efter att de fyra sista finalplatserna fördelats vid dagens uttagning Sista chansen i Stockholm

Filip Fastén, le Rouge, Stockholm, Robert Hedman, Hufvudsta Gård Mat & Möten, Solna, Klas Lindberg, Klas Lindberg Mat & Vin, Hägersten och Tomas Diederichsen, Ulfsunda Slott, Bromma är de fyra kockar som lyckades bäst i dagens Sista chansen och går därmed till final i Årets Kock 2011 – SM i professionell matlagning. Klara för final är redan Jakob Lells, Skanörs Gästgifvaregård, Skanör och Daniel Räms, Räms Mat & Gastronomi, Stockholm genom sina semifinalsegrar i Malmö respektive Åre.

I Sista chansen får de åtta kockar i Årets Kock 2011 som hade högst poäng vid semifinalerna – vinnarna borträknat – laga upp sin tävlingsrätt för juryn en sista gång.  De fyra som placerar sig främst i Sista chansen går vidare till final.

De sex kockar som tävlar i finalen av Årets Kock 2011 är:

Jakob Lells, Skanörs Gästgifvaregård, Skanör (semifinalsegrare Malmö)

Daniel Räms, Räms Mat & Gastronomi, Stockholm (semifinalsegrare Åre)

Filip Fastén, Le Rouge, Stockholm
Robert Hedman, Hufvudsta Gård Mat & Möten, Solna
Klas Lindberg, Klas Lindberg Mat & Vin, Hägersten
Tomas Diederichsen, Ulfsunda Slott, Bromma

- Vi har haft en mycket bra semifinalomgång och det är tydligt att kvaliteten på tävlingen Årets Kock har höjts ytterligare. Tävlingsrätterna håller generellt högre nivå än något år tidigare och vi har en engagerad jury med några av Sveriges främsta och mest prisbelönta kockar. Samtidigt ser vi hur intresset för tävlingen sprids allt mer. Nu är kockar från hela landet med och tävlar och i år var antal inskickade bidrag rekordhögt, säger Hanna Halpern, general Årets Kock.

Finalen av Årets Kock 2011 avgörs den 3 februari i Ericson Globe, Stockholm. Läs mer om tävlingen på www.aretskock.se

Juryn

I juryn för Sista chansen ingick Fredrik Eriksson, juryns ordförande, Årets Kock 1987, Långbro Värdshus, Älvsjö, Magnus Ek, Oaxen, Mörkö, Håkan Thörnström, Thörnströms Kök, Göteborg, Stefano Catenacci, Operakällaren, Stockholm, Jonas Dahlbom, Dahlbom på Torget, Åre (även metodjury) samt Henrik Norström, Lux Stockholm, Stockholm.

Bilder

www.aretskock.se finns bilder på samtliga finalister och deras tävlingsrätter för fri publicering. Klicka på ”Press” och därefter ”Pressbilder”.

Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82

Fredrik Eriksson, juryns ordförande: 070-349 60 68

Anna Gustafson, presschef, Årets Kock: 076-116 43 31

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), Duni, Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer) samt Skånemejerier, Milko, SHR, Alfa Print, Norsk Fisk, Risenta och Santa Maria (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Tävlingen har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.