Restauratörens Förlags AB

Finalister klara till Vassaste Kocken 2007

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2007 08:53 CEST

Nu är det klart vilka kockar som tagit sig till finalen av Vassaste Kocken, som avgörs på Restaurangexpo på Sollentunamässan den 19 september i år.

Startfältet är väl mixat och innehåller både färskingar och tävlingsrävar. Färskast av dem alla är Denise Sjöberg som nyligen utexaminerades från Sågbäcksgymnasiet i Huddinge. Hon har dock redan skaffat sig tävlingsmeriter och vann SM för restaurangelever tidigare i vår. Numera jobbar hon på Vasamuseets restaurang.

Det finns gott om tävlingsrutin i tävlingsfältet.
Franz Xaver Ziegerer från Årstiderna i Malmö är titelförsvarare och ska efter två raka segrar i Vassaste Kocken försöka fullborda en trippel på Restaurangexpo.

Han kommer dock få att motstånd av bland andra Göteborgskocken Robert Maglia som blev silvermedaljör i EM för kockar, Nordic Challenge. Han var dessutom på vippen att ta sig till Bocuse d’Or senast.

En annan utmanare är Peter Johansson som varit finalist i Årets Kock och som bland annat driver enstjärniga krogen Lux Stockholm.

Mest revanschhungrig är restaurangläraren Örjan Karlsson som var nära att slå ut Ziegerer i fjolårets final av Vassaste Kocken.

Finalister i Vassaste Kocken 2007

Namn Restaurang Ort
Franz Xaver Ziegerer (försvarande mästare) Årstiderna Malmö
Jimmy Brorsson Rent a chef Malmö
Gilberto Diaz Lyran Konferens i Marholmen Norrtälje
Peter Johansson Lux Stockholm Stockholm
Labinot Kelmendi DocPower Bemanning Uddevalla
Örjan Karlsson Lernia Utbildning Örebro
Robert Maglia Frilans Göteborg
Denise Sjöberg Vasarestaurangen Stockholm

Om Vassaste Kocken
Vassaste Kocken arrangeras av branschtidningen Restauratören och är en tävling i hantverksskicklighet. Här belönas det vardagskunnande som kocken har nytta av i sin dagliga gärning och som bidrar till god köksekonomi: snabbhet, precision och råvarukunskap. Jämfört med andra kocktävlingar, som ofta är maratonlopp på åtskilliga timmar, är Vassaste Kocken en sprinterdistans.

Tävlingsmomenten är: finhacka lök på tid, kunskapsfrågor, vispa äggvita, precisionsskära fisk i portionsbitar, kryddkunskap, bereda en majonnäs på tid och tillreda en enklare restaurangrätt på tid.

Mer info hittar du på www.restauratoren.se/vassaste.
Har du frågor ring tävlingsansvarige Mattias de Frumerie på 070-76 73 949.