Besöksliv

John Larsson Vasaresturangen Stockholm
Daniel Pettersson Svarta Örnshuset Halmstad
Tobias Persson Hagabadets Restaurang Göteborg

Vassaste Kocken avgörs på Interfood-mässan i Göteborg den 18 maj. Malmö har alltid visat att staden har många hantverksskickliga kockar, endast en gång har titeln Vassaste Kocken tagits av en kock utanför Malmö. Det märks inte minst i år. Inte mindre än fyra av de åtta finalisterna kommer från Malmö med omgivningar.

Titelförsvararen Tomas Gustavsson, kökschef på Häckeberga Slott, som i fjol besegrade den tillsynes oslagbare rekordmannen Labinot Kelmendi ställs i år mot tävlingens tidigare gigant - meste mästaren Frans Xaver Ziegerer som är kökschef på Årstiderna. Det blir med andra ord en riktig prestigekamp.

Att tävlingen är prestigeladdad i Skåne är tydligt. Krögaren Mikael Börjesson, som driver Staffanstorps Gästis, har ett enda mål med att ställa upp.

- Jag vill utmana och slå Tomas Gustavsson, säger han.

Det finns mycket Vassaste Kocken-rutin i årets startfält, men tre av finalisterna är nykomlingar. Hemmahoppet är 21-årige Tobias Persson från Hagabadets Restaurang. Enda Stockholmskock är John Larsson som jobbar på Vasarestaurangen. Och för första gången har en Halmstadskock tagit sig till Vassaste Kocken. Det är Daniel Pettersson från Svarta Örnshuset.

Om Vassaste Kocken

Tävlingen avgörs på Interfoodmässan i Göteborg den 18 maj klockan 10.30.

Vassaste Kocken arrangeras av branschtidningen Restauratören och är en tävling i hantverksskicklighet.

Tävlingsmomenten är: finhacka lök på tid, kockkunskap, separera och vispa äggvita på tid, precisionsskära fisk i portionsbitar, smakkunskap, bereda en majonnäs på tidsamt tillreda en enklare restaurangrätt på tid.

Förstapriset i Vassaste Kocken är 20000 kronor som ska användas till en studieresa i gastronomins tecken.

Här belönas det vardagskunnande som kocken har nytta av i sin dagliga gärning och sombidrar tillgod köksekonomi: snabbhet, precision, kunskaper och kvalitet. Jämfört med andra kocktävlingar, som ofta är maratonlopp på åtskilliga timmar, är Vassaste Kocken en sprinterdistans.

Kvaliteten är lika viktig som snabbheten och den kontrolleras av domare Andreas Hedlund, köksutvecklingsansvarig på Pontuskoncernen och Årets Kock 2002. Konferencier är sportjournalisten Lasse Kinch.

Sponsorer

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR), Grönsakshallen Sorunda, Segers Yrkeskläder, Interfood, Restaurang Akademien och Servera.

Mer info

Kontaktinformation och bilder på de tävlande, världsrekordtider och annat hittar du på www.restauratoren.se/press och www.vassastekocken.se.

För ytterligare frågor kontakta tävlingsansvarige:
Mattias de Frumerie
tel: 070/76 73949