Sveriges bagare & konditorer

Finalisterna i Årets Konditor 2011 utsedda

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2011 09:30 CEST

Årets konditor är tävlingen där Sveriges fem bästa konditorer gör upp om titeln svensk mästare i konditori. Tävlingen ger en inblick i konditorhantverket och är en uppvisning i smak, kreativitet och yrkesskicklighet.  Temat för årets tävling är ”Styla om ett kafferep”.

– Vi har haft kafferep i århundraden och traditionen är starkt förankrad i de svenska hemmen. Med årets tema vill vi se en modern tolkning av ett kafferep på ett konditori. Finlisterna ska skapa bakverk som är innovativa både till smak och monteringsdesign och ta det traditionella hantverket bakom ett kafferep in i framtiden, säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer.

Under den fem timmar långa tävlingen ska finalisterna skapa en trevåningstårta, en modern variant av en valfri klassisk kondisbit i 20 exemplar, samt 25 stycken av ett hemligt bakverk vars välkända namn de tävlande får reda på kvällen innan finalen. Samtliga bakverk ska tillverkas på plats på Nordiska museet och en stor publik kommer att följa konditorerna tävlingen igenom. Skapelserna bedöms av en metodjury och en smakjury. Vinnaren tilldelas den ärofulla titeln Svensk Mästare i konditori och ett stipendium på 40 000 kronor.

– Konditoryrket är ett gediget hantverk som kräver mycket kunnande och stor skicklighet. Det är också ett utmanande och kreativt yrke. Det är roligt att se hur tävlingen haft stor betydelse för utvecklingen av konditorbranschen i Sverige. Ett exempel är hur allt fler unga, konstnärligt begåvade kvinnor söker sig till yrket. Det märks inte minst på antalet kvinnliga finalister i årets tävling, säger Martin Lundell.

De fem finalisterna i Årets Konditor 2011 är:

• Lina Olsén, 23 år, från Ekeby/Bjuv. Lina driver konditori Tösabiten i Ekeby/Bjuv.
  • Märta Grundberg, 24 år, från Örnsköldsvik. Märta arbetar på PM bröd & sovel i Växjö.
  • Josefine Baummann, 23 år från Stockholm. Josefine är konditor på Chokladfabriken i Stockholm.
  • Fredrik Johansson, 26 år från Öland. Fredrik arbetar på Ett Bageri i Stockholm.
  • Martina Alm, 31 år, från Ryssby utanför Ljungby. Martina är lärare för blivande konditorer på Tranellska gymnasiet i Västerås.

För ytterligare information kontakta:

Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
E-post: martin@bageri.se

För intervjuer med finalisterna, kontakta:
Eva Kjeller, presskontakt  Årets Konditor
E-post: eva.kjeller@prat.se

Bildmaterial och ytterligare information finns på:

www.aretskonditor.se

Om Årets Konditor

Årets Konditor är det svenska mästerskapet för professionella konditorer. Tävlingen arrangeras för att lyfta det hantverk som dagligen sker på landets alla konditorier och för att ytterligare stimulera utvecklingen och kreativiteten inom branschen. Tävlingen anordnades första gången 1988 och arrangeras i år den 14 oktober under Chokladfestivalen på Nordiska Museet i Stockholm. Arrangör av Årets Konditor är branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och huvudsponsor är Arla.

Om Sveriges bagare & konditorer

Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 500 medlemsföretag. För ytterligare information se: www.bageri.se.