Pampers

Finalisterna utsedda i Pampers journalistpris "Med barnets ögon"

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2009 14:27 CET

"Med barnets ögon" delas ut för fjärde året och ska premiera journalistiska reportage som på ett populärvetenskapligt sätt skildrar det lilla barnets olika utvecklingssteg, tillvaro och värld. Den journalist eller arbetsgrupp som skrivit eller producerat det bästa reportaget inom radio eller tv, alternativt ett blogginlägg, belönas med 75000 kr. Årets nomineringar är fler än någonsin tidigare - hela 41 bidrag har inkommit.

Syftet med priset är att uppmuntra journalister och media att allsidigt spegla viktiga frågor om det lilla barnets fysiska och psykiska utveckling, med fokus på0-6 års ålder. Det är viktigt att öka kunskaperna kring det lilla barnets utveckling, för att också omvärlden ska ha förståelse för barnets värld och tillvaro. Författaren Majgull Axelsson, ordförande i juryn för priset, berättar att det skrivs en hel del om nyfödda och barn i skolåldern.

- Det ärotroligt roligt att vi har fått in så många bidrag av hög kvalitet och det märks att intresset för att skriva och läsa om det lilla barnets värld ökar - inte bara i de medier som vänder sig till barnfamiljer, säger Majgull Axelsson.

Bland de 41 nominerade bidragen har följande finalister utsetts:

• "Hur många barn har du missat?" av Åsa Erlandson, publicerad i Vårdfacket, nr 9 september 2009
  • "Hjärnan gillar naturen" av Ussie Hjelm, publicerad i Friluftsliv, nr 2 2009
  • "Så slipper du tjatet" av Agneta Lagercrantz, publicerad i SvD, 25 januari 2009
  • "Leka Livet - Låtsaslekens lov" av producent Barbro Ljungström sänt i Utbildningsradions tv-serie Leka livet, 23 april 2009
  • "Mitt sorgliga liv" av Daniel Velasco och Bo-Göran Bodin, sänt i Sveriges Radio P1, 20 september 2009

Vinnaren tillkännages vid prisutdelningen som sker i samband med ett seminarium i Stockholm tisdagen den 8 december.

Juryn för Med Barnets Ögon består av:

• Majgull Axelsson, författare(ordförande)
  • Gudrun Abascal, chefbarnmorska på BB Stockholm
  • Göran Harnesk, generalsekreterare BRIS
  • Sharon Jåma, journalist
  • Mikael Norman, professor och barnläkare vid Karolinska sjukhuset i Huddinge
  • Pia Risholm Mothander, leg psykoterapeut och fil dr. på psykologiska institutionen, Stockholms universitet

Pampers instiftade journalistpriset "Med barnets ögon" 2004. Läs mer om priset, tidigare vinnande bidrag och seminariet på www.medbarnetsogon.se

För mer information kontakta:

Helene Björk, projektansvarig på Pampers

Telefon: 08-5280 8175, E-post: bjork.h@pg.com