2013 IIHF Ice Hockey World Championship

Finalspel i Stockholm ska göra VM i ishockey till en folkfest

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2012 14:25 CEST

Till ny generalsekreterare för VM 2013 har utsetts Tony Wiréhn, som är på plats från och med den 1 september. Lars G. Karlsson kommer att ta ansvaret för den sportliga verksamheten och släpper därmed rollen som generalsekreterare, detta för att kunna lägga fullt fokus på den så viktiga sportsliga delen.

− Vi tar nu stafettpinnen som huvudansvarig för VM 2013 och får nu avslutningen av VM med finalspelet i Stockholm. Det kommer att bli en härlig utmaning som gör att vi samtidigt behöver bygga på vår nuvarande organisation säger Christer Englund, ordförande i VM-organisationen.

− Det känns oerhört inspirerande att ha fått förtroendet att leda ett så här stort och viktigt arrangemang. VM i ishockey är det största årligen återkommande vinterarrangemanget. Vid senaste VM 2012 tv-sändes det i 114 länder och sågs av närmare 950 miljoner människor. Med en stärkt organisation ska vi som huvudarrangör skapa ett riktigt bra arrangemang, vår absoluta målsättning är att det ska bli en riktig folkfest, säger nye VM-generalsekreteraren Tony Wiréhn.

Biljettsläppen kommer att ske i mitten av september och det kommer att göra det lättare för våra fans att tidigt göra sina val.

− Biljettpaketen försvinner, i stället kommer man att kunna köpa biljetter till individuella matcher, dagbiljetter samt att det blir familjematcher med specialpris, säger Christer Englund.

− Men strukturen och upplägget när det gäller biljetterna är inte helt klart. När det gäller finalbiljetterna är paketeringen inte fastställd. Vi kommer att arbeta vidare med biljettstrategin under sommaren för att vara helt klara i god tid före biljettsläppet.

Spelordningen för ishockey-VM 2013 är färdig och ni hittar hela lottningen här:

För eventuella frågor ring:

Christer Englund, ordförande i Svenska Ishockeyförbundet, mobiltel: 070 – 575 24 21

Tony Wirehn, generalsekreterare i VM-organisationen 2013 i Sverige, mobiltel: 070 – 680 76 00